Johan Möller, UR:s nya chef för digitala utvecklingsavdelningen. Foto: Privat

UR plockar digital utvecklingschef från SvD

UR plockar digital utvecklingschef från SvD.se

Det är nu klart att Johan Möller blir ny chef för UR:s digitala utvecklingsavdelning och kommer därmed ingå i UR:s nya utbudsledning. Johan kommer närmast från Svenska Dagbladet där han arbetat i många år som ansvarig för utvecklingen av SvD.se

Rekryteringen av Johan Möller är en viktig del i UR:s framtida utveckling, ett led i att fokusera på att vara mer relevanta för våra användare i en digital miljö. En framtid där UR är den självklara digitala kanalen för kunskap och lärande, när vi nu går mot en gemensam plattform.

– Vi ser mycket fram emot att få in Johan Möller i den viktiga satsning vi nu genomför på UR med en utveckling mot en alltmer digital mediekonsumtion, säger Anna Rastner, utbudschef på UR. Johan har en erfarenhet som kommer tillföra UR mycket viktig kompetens på området och ett omvittnat starkt ledarskap. Att Johan väljer att komma till UR efter så många framgångsrika år på SvD känns både hedrande och roligt.

Johan Möller kommer närmast från Svenska Dagbladet där han arbetat i många år som ansvarig för utvecklingen av SvD.se och senast chef för affärssystemet i den digitala prenumerationsaffären.

– Jag ser mycket fram emot att få delta i arbetet med UR:s betydelsefulla uppdrag att hjälpa barn och vuxna att lära sig mer. UR har ett fantastiskt material som förtjänar att nå så många nöjda användare som möjligt. Det kommer att bli roligt att lära känna alla som arbetar med detta idag på UR, säger Johan Möller.

Johan Möller tillträder sin nya tjänst i maj.

UR är just nu inne i en spännande utvecklingsfas där en rad rekryteringar är ett viktigt led. Det blev nyligen klart att Mikael Haglund från Opel blir ny HR-chef och det pågår dessutom rekrytering av programchef och produktionschef.

För frågor eller intervjuer kontakta:

Anna Rastner, Utbudschef UR, samt rekryterande chef, 0703-226658

Johan Möller tillträdande Digital utvecklingschef, 0706-345078

Pernilla Angelin, företagskommunikation UR, 0708-415600

Sveriges Utbildningsradio, UR är ett public servicebolag som ska göra skillnad i människors lärande. UR gör tv- och radioprogram som finns på UR Play, UR Skola och sänds via SVT:s och SR:s kanaler. UR driver också Kunskapskanalen tillsammans med SVT. UR:s uppgift är att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser.