UR-program köpt av National Geographic

UR-program köpt av National Geographic

Tv-kanalen National Geographic har köpt in UR:s vetenskapligt grundade domedagsserie Mänsklighetens sista dagar.
– Det känns förstås jätteroligt att den här serien nu också blir uppmärksammad internationellt och får global spridning. National Geographic har höga kvalitetskrav på innehåll, form, dramaturgi och tekniskt utförande. Det var kul att se att man kunde nå dit med en i sammanhanget mycket blygsam budget och bemanning, säger Magnus Sjöström, seriens producent.

Mer än 99,9% av alla arter som någonsin levt på jorden finns inte längre. Är människan också i fara? Genom en tio-i-topp-lista får tittarna veta mer om de katastrofer som forskarna menar skulle kunna utplåna oss. Och att man runt hela världens fascineras av dessa frågor råder det inga tvivel om.

– Det här överträffade våra vildaste förväntningar. Förutom National Geographics har vi också lokala försäljningar till den fransk- tyska kulturkanalen Arte, Mellanöstern och Kina. Aldrig tidigare har ett UR-program spritts över hela världen på det här sättet, säger inköpsredaktionens Daniel Pynnönen, som varit med och sålt serien.

– Serien är resultatet av en originalidé från 2008. Jag förstod att det skulle finnas ett ”domedags-sug” inför år 2012 och upptäckte att det saknades en TV-serie som på ett nyktert sätt närmar sig ämnet.  Nätet är fyllt av undergångsprofetior, missvisande information och fokus på helt fel hotscenarion. Att mayakalendern tar slut 21 december är inget vi överhuvudtaget tar upp i den här serien. Istället undersöker vi de verkliga hotbilder som finns mot oss, säger Magnus Sjöström.

Hur vida jorden går under 21 december lär visa sig. Hur det än bli så hinner i alla fall National Geographics tittare att se serien. Mänsklighetens sista dagar sänds 17 december.