UR:s ABC-app nominerad till Prix Europa

Nu är nomineringarna till årets Prix Europa klara och UR har totalt tre nomineringar. En av de nominerade är den pedagogiska appen ABC-raketen som är en del av UR:s stora satsning på läs- och skrivinlärning.

UR:s app ABC-raketen är nominerad i kategorin Online. Appen är utformad för att stötta de barn som är precis i början av sin läs- och skrivutveckling och håller på att knäcka läskoden. I spelet har en grupp robotar på upptäcktsresa genom galaxen stannat till utanför jorden. De ska lära sig mer om jorden, ta kontakt med dem som bor där och rapportera hem. Tanken med appen är att den ska ta fram den kunskap som barnen redan har och förmedla en självbild där de redan är läsare. ABC-raketen är en del av UR:s stora läs- och skrivsatsning som påbörjades i november 2013.

För tredje året i rad är en av UR:s barnradiopjäser nominerad till bästa radiodrama i kategorin Radio Fiction Series – i tuff konkurrens med dramatik producerad för vuxna. UR:s Sanningen enligt Gunnar och Molly är en serie i tre delar om hur svårt det kan vara att alltid hålla sig till sanningen. Den sändes i mars i Barnradion i P4 och vänder sig till barn mellan 6 och 11 år.

UR:s Barnaministeriet är nominerat i kategorin Radio Documentary – och det för sjätte året i rad. Den nominerade dokumentären heter Adam och mästarna och berättar om nioårige Adam som drömmer om att bli en världspianist och som trots att han bara spelat i snart tre år redan är på god väg.

Prix Europa är Europas största festival för produktioner inom tv, radio och internet. Festivalen hålls i Berlin 18-25 oktober.

• barnaministeriet
  • abc-raketen