UR:s Barnaministeriet nominerat till Barncancerfondens journalistpris

UR:s Barnaministeriet nominerat till Barncancerfondens journalistpris

UR:s Barnaministeriet, programmet Min bästis är död, har nominerats till Barncancerfondens journalistpris. Programmet handlar om hur barn tänker kring döden och om hur ett barn kan uppleva det att förlora en vän.

- Jag tror att många som lyssnar blir berörda av programmet och känner med dem som medverkar. Det handlar om saknaden efter ett barn som dör vilket är otroligt sorgligt. Men programmet påminner också om vad som är viktigt i livet, att ta tillvara på allt fint som händer och det ger också en slags tröst, säger Barnaministeriets reporter Lovisa Haag.

UR:s Min bästis är död handlar om hur barn tänker kring döden, och om hur ett barn kan uppleva det att förlora en vän. Lyssnarna får möta Tyra som förlorat sin bästa vän Nora. De brukade leka hemma hos varandra och Noras hamster Pärlan brukade också vara med. Men det var förut. När Nora levde. Nu går Tyra för att träffa Nora på kyrkogården. Tyra har svårt att förstå att Nora inte finns mer och ibland tänker hon att det bara är på låtsas. Att Nora ska komma fram och säga att hon bara skojade.

Programmet finns att lyssna på i UR Play: http://urplay.se/Produkter/180035-Barnaministeriet-dokumentar-Min-bastis-ar-dod

Barncancerfondens journalistpris delas ut årligen till de bästa reportagen på ämnet barncancer. Vinnarna offentliggörs den 13 mars.