UR:s Barnaministeriet nominerat till Röda korsets journalistpris

UR:s Barnaministeriet nominerat till Röda korsets journalistpris

Radiodokumentären Barnslav från UR:s Barnaministeriet  är nominerad till Röda Korsets Journalistpris 2014.

Nästan 30 miljoner människor lever i slaveri världen över. I Mauretanien i norra Afrika beräknas var 25:e människa leva som slav. 8-årige Yerk är en av dem. I UR:s dokumentär Barnslav får du höra berättelsen om barnslavarna Yerk, Saed och Mbarka i Mauretanien.

Lyssna på UR:s Barnslav från Barnaministeriet i UR Play >

Programmet är gjort av Monica Hansson och ett av tio nominerade bidrag till Röda korsets journalistpris. Priset delas ut för att premiera journalistik som kastar ljus på utsatta människor, händelser, kriser eller katastrofer som hamnat utanför den breda rapporteringen under föregående år.

Vinnaren tillkännages den 6 maj.

Barnaministeriet sänds på lördagar i P4 kl. 11.03.