UR:s radioprogram finalister i New York International Radio Competition

UR:s radioprogram En flugas liv, Magiska biblioteket och Jag vill ha ett hus kan ta hem storpris i New York International Radio Competition. Årets vinnare utses den 22 juni.

En flugas liv, skriven av Bisse Falk och producerad av Lena Gramstrup Olofgörs, tävlar i kategorin Educational. I fem delar berättar flugan sin historia från det att den föds som larv till att den själv blir flugpappa till nya fluglarver. Lyssnaren får följa med flugan på olika äventyr och får veta hur flugans liv ser ut. Serien ingår i UR:s projekt ”Nära naturen”.

Bisse Falk odlade fluglarver för att studera flugornas liv, så det vi lagt till i denna faktabaserade historia är flugans känsloliv. Vår förhoppning är att lyssnarna i förskolan ska upptäcka denna finurliga varelse som alla mött någon gång, säger radioproducent Lena Gramstrup Olofgörs.

UR:s program Magiska biblioteket, producerad av Anders Edgren, tävlar i kategorin Children/young adult. Lyssnarna får följa med Jakob och Emma som träffar den vresige och pedantiske vaktmästaren Mauritzon och hans medhjälpare Bokormen, samt en bibliotekarie som kämpar mot onda krafter som vill lägga ned biblioteket.

– Flicka 9 år svarar på frågan varför hon gillade Magiska biblioteket ”Jo, för jag gillar äventyr.” Det är just det vi tog fasta på när vi gjorde serien. För att nå målet att göra barn nyfikna på böcker måste vi skapa ett äventyr och på något sätt få in böckerna i det, säger radioproducent Anders Edgren.

Jag vill ha ett hus från Barnaministeriet dokumentär, gjort av Johanna Larsson, tävlar i kategorin Social Issues. Programmet är en berättelse om några av de fattiga EU-migranternas barn. De som har föräldrar som tigger pengar utanför affärer eller samlar burkar på stan. Två av dem är Adriana och Ivanka, som båda drömmer om att leva ett vanligt liv tillsammans med sina familjer.

Programmen finns att höra på ur.se:

Lyssna på UR:s En flugas liv på ur.se
Lyssna på UR:s Magiska biblioteket på ur.se
Lyssna på UR:s Jag vill ha ett hus från Barnaministeriet dokumentär på ur.se

New Yorks Festivals International Radio Programs & Promos Competition for The World's Best Radio Programs & Promos premierar radioproduktioner av varierande längd och format, från stora radiostationer såväl som mindre oberoende aktörer i hela världen. Vinnaren tillkännages den 22 juni.

Läs mer på NYF's webbplats >

• barnradio