UR:s ​Bildningsbyrån vinner silver på New York Festivals Radio Awards

UR:s Bildningsbyrån – tänka mot strömmen har vunnit silver i 2019 års upplaga av den internationella radiotävlingen New York Festivals Radio Awards med programmet ”D'Annunzio –poeten bakom fascismen”.

Gabriele D'Annunzio banade väg för både Hitler och Mussolini och lyckades förföra den italienska befolkningen att vilja gå med i första världskriget. Skaparen av programmet är Mikael Funke. Prisutdelningen ägde rum den 24 juni.

Lyssna på programmet här: D'Annuzio - poeten bakom fascismen

Bildningsbyrån - tänka mot strömmen är en serie kortdokumentärer om människor som gjort avtryck i politiken. Om personer som gått mot strömmen i sin samtid och lagt grunden till demokratin, rösträtten och flickors skolgång. Eller som förändrat sexualpolitiken och avskaffat barnagan. Serien väjer inte för att även beskriva mörka perioder. Som berättelsen om den förföriske poeten Gabriele D'Annunzio.

OM NEW YORK FESTIVALS

New York Festivals är ett internationellt pris som uppmärksammar världens bästa radio. Priset har funnits sedan 1957. Mer info på http://www.newyorkfestivals.com/radio/