Teamet bakom UR:s Djuren på Djuris. Foto: Antoni Zielinski.

UR:s Djuren på Djuris Kristallen-vinnare som årets barnprogram

UR:s älskade barnprogram om värdegrundsfrågor, Djuren på Djuris, har utsetts till årets barnprogram under Kristallen-galan 2021.

Se Djuren på Djuris på UR Play >

– Hela vårt samhälle bygger på hur vi beter oss mot varandra. Djuren på Djuris lägger grunden för en trygg skolmiljö, vilket i sig är den överlägset viktigaste komponenten för att barn ska kunna tillägna sig undervisningen. I Djuren på Djuris lär sig förskolebarn hur man är en schyst kompis. En grundläggande kompetens för hela livet! Barnen älskar redan Djuren på Djuris, liksom pedagogerna. Fantastiskt - och viktigt - att nu få erkännandet som Årets barnprogram, säger Sofia Wadensjö Karén, vd på UR.

Djuren på Djuris fokuserar på värdegrundsfrågor och att hjälpa förskolebarn att reflektera över olika känslor och beteenden. Förskolan Djuris ligger någonstans i skogen. Här går kompisarna Ull, Satsumas, Flöjt och Fiolin. Precis som i verkligheten uppstår det vardagliga konflikter. Ibland behöver gruppen ta sin pedagog Lonnie till hjälp för att lösa dem. Varje avsnitt följer ett tema, såsom att ha hemligheter, att säga nej eller att bli sams. Petter Lennstrand och Julia Messelt står för produktion och regi, och manus är skrivet av Martin Olczak. Producerat av Nexiko på uppdrag av UR.

– Djuren på Djuris är baserat på forskning och pedagogik och efter att ha tagit avstamp i det torraste torra siktade vi mot att göra en varm, viktig och framför allt humoristisk serie. Att vi nu belönats med en Kristall är ett fint kvitto på att vi lyckades gifta budskap med underhållning. Vi är mycket glada över denna utmärkelse, säger Julia Messelt

Kristallen belönar det bästa inom svensk tv. Priset vill stimulera tv-program med hög innehållsmässig, konstnärlig och teknisk kvalitet samt belöna nytänkande, originalitet och gott hantverk.

Läs mer om Kristallen >

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.