​UR:s nya tv-serie skildrar samernas okända historia

​UR:s nya tv-serie skildrar samernas okända historia

Kolonisering, exploatering och skallmätningar. Sällan berättar historieböckerna om Sveriges urfolk, samerna, och hur deras religion samt kultur nära utplånades, ibland med de mest brutala metoder. Den nya UR-serien Samernas tid följer samernas tvåtusenåriga resa fram till idag. Premiär 1 januari i SVT2 kl. 20.00 och på UR Play.

Den samiska etniciteten uppstår för 2000 år sedan. Under de följande århundraden erövrar den samiska kulturen stora delar av Fennoskandia och en samisk gyllene era pågår fram till det att nationalstaterna tränger sig in i Sápmi under 1600-talet. Samernas marker koloniseras och deras religion förbjuds. Därefter blir historien ännu mörkare; exploatering av naturresurser, rasbiologiska skallmätningar och samiska barn som tvingas lämna sina familjer för att bo på internatskola.

En av de medverkande i den nya UR-serien Samernas tid är Ingunn Utsi. Hon var bara en liten flicka när hon var tvungen att skiljas från sina föräldrar. Idag är internatskolan där hon tillbringade sina skolår sedan länge nedlagd, men hennes smärtsamma minnen från 1950-talet lever ännu kvar.

– Det var inte så längesen det hände och det är många gånger svårt att prata om. Men jag tror att det är viktigt att vi lyfter vår historia och erfarenheter för att förstå oss själva. Men också att andra kan ta del av den för att förstå oss som människor och hur vi är färgade av den, säger Ingunn Utsi.

Medverkar gör även Jörgen Stenberg som är en av de få skogssamiska renskötare som finns kvar. Han är renägare i Malå Sameby, Sveriges sydligaste skogssameby, ett område där renskötseln för 100 år sedan var nära  att försvinna.

– 300 år av kolonisation och exploatering av marker medför att den vardagliga situationen är för många unga renskötare väldigt jobbig. Att man kanske inte orkar stå upp för det samiska eller renarnas rätt i området. Kunskap om den samiska historien kan ge förståelse för hur situationen ser ut idag, säger Jörgen Stenberg.

I Samernas tid berättas samernas historia från istid till nutid i alla fyra länder som Sápmi sträcker sig över; Norge, Finland, Sverige och Ryssland.

– För mig har arbetet med Samernas tid varit en lång serie av aha-upplevelser och ögonöppnande, hur sammanflätad Sveriges historia är med den samiska. Förhoppningsvis kan serien stärka kunskapen hos allmänheten och ge utbildare möjligheten att förmedla en sann bild av den samiska – och svenska - historien, säger Magnus Sjöström, producent på UR.

Samernas tid består av tre delar och har premiär den 1 januari kl. 20.00 i SVT2 och på UR Play. Serien görs i tre olika språkversioner (Nord-, Lule- och sydsamiska) och kommer att sändas i både SVT, NRK och YLE.