UR:s succéserie är tillbaka med ny säsong

UR:s succéserie är tillbaka med ny säsong

UR:s Livet i Bokstavslandet släpper nu åtta nya avsnitt. Med sång, dans, humor och kunskap ser vi återigen showartisterna, ordläkarna och meningsbyggarna från Bokstavslandet hjälpa barn i årskurs 2 och 3 att få upp sitt läs- och skrivflyt. Torsdag 20 augusti kl 18.15 är det premiär i Barnkanalen och på ur.se/abc.

Precis som tidigare säsong innehåller nya Livet i Bokstavslandet olika sketcher om bokstäver och ord för barn som har knäckt läskoden och nu behöver få upp sitt läs- och skrivflyt. Sketcherna bygger på pedagogiska moment och är fulla av humor, lekfullhet och musik.

På Bokstavsteatern är teaterdirektören tillbaka med fler kluriga uppdrag till showartisterna Ami, Bruno, Coco och Dani. Ännu en gång kämpar de för att få ihop den stora sång-och dansfinalen som avslutar varje avsnitt. Vi hälsar även på hos Maggan, Ferdinand och Allan i Meningsbygget där barnen får lära sig hur man bygger upp en mening. I Bobbys och Epas Ordförråd finns ordkunskapen. Och på Bokstavsarenan hjälper karaktärerna Rocky, Coach, Tackelmeister och Junior barnen att lära sig högfrekventa ord. Alla roller spelas av skådespelarna Katharina Cohen, Björn Kjellman, Omid Khansari, Emma Molin och Anna-Lena Hemström.

För Livet i Bokstavslandets manus står Patrik Sundström och Pelle Helmstein. Musiken är komponerad av Erik Hjärpe och bröderna Petter och Jens Lindgård från Damn! som brukar spela med Timbuktu. Anna Vnuk har gjort koreografin till alla dansscener.

Nya säsongen av Livet i Bokstavslandet består av 8 avsnitt x 15 minuter och har premiär torsdag 20 augusti kl. 18.15 i Barnkanalen. Samtidigt publiceras avsnitten på ur.se/abc.

Program som ingår i UR:s läs- och skrivsatsning

Hösten 2013 började UR sin största satsning på läs- och skrivinlärning någonsin med en rad tv- och radioprogram och webbspel som alla hade ett tydligt pedagogiskt mål. På ur.se/abc finns alla program i satsningen samlade.

• Nya Livet i Bokstavslandet ska hjälpa barn att få upp sitt läs- och skrivflyt och riktar sig till barn i årskurs 2 och 3. Åtta nya avsnitt kommer sändas i Barnkanalen med start 20 augusti och på ur.se/abc.
  • Tv-serien Sanningen om Gunnar och Molly – read-along innehåller lästräningsmoment. Den är animerad med text att följa med i, så man kan titta, lyssna och läsa samtidigt. Serien finns att hitta på ur.se/abc.
  • Lässugen är en serie som ska inspirera föräldrar till att läsa högt för sina barn. Serien riktar sig till både förskolebarn och deras föräldrar. Alla avsnitt finns att hitta på ur.se/abc.