UR:s Tripp, Trapp, Träd – en app för barn i förskolan

UR:s Tripp, Trapp, Träd – en app för barn i förskolan

Nu släpper UR appen Tripp ,Trapp, Träd som riktar sig till barn i förskolan i åldrarna 3-5 år. Appen är ett digitalt pedagogiskt verktyg som är tänkt att stimulera barns samarbete och utforskande och leda till aktivitet både i och utanför lärplattan.

Många barn är redan bekanta med tv-serien och radiomagasinet Tripp, Trapp, Träd. Nu släpper UR appen Tripp, Trapp, Träd. Här kan barnen bland annat sjunga, spela och dansa inne i fågelholken tillsammans med koltrasten Kol-Erik, skapa stora och små magiska kryp eller producera ljud och bild i pekboken. I appen kan man även lyssna och titta på alla avsnitt av Tripp, Trapp, Träd.

– Lärplattor blir ett allt vanligare pedagogiskt redskap i förskolan. Tripp, Trapp Träd är en app som kan användas i förskoleverksamheten där barn och pedagoger tillsammans kan utveckla och fördjupa lärandet genom utforskande lek, säger projektutvecklaren Andrea Walter de Perlet.

I utformandet av appen har inspiration hämtats från fil. dr. Susanne Kjällanders forskning i projektet ”Plattan i mattan” samt digitalistan Markus Bergenords arbete med digitala verktyg och lärmiljöer. Appen är även framtagen i samarbete med pedagoger och barn i förskolan.

Appen Tripp, Trapp, Träd är producerad av UR tillsammans med den digitala designbyrån Ustwo.

Ladda ner appen Tripp, trapp, Träd till din lärplatta i AppStore och i Google Play.