UR:s vd Christel Tholse Willers lämnar UR

Idag meddelar UR:s vd Christel Tholse Willers att hon lämnar sitt uppdrag. – Efter två och ett halvt år vill jag nu lämna över stafettpinnen, stolt och nöjd över att ha gjort den första sträckan på en stor förändringsresa, säger Christel Tholse Willers.

UR:s vd Christel Tholse Willers meddelar idag att hon beslutat sig för att lämna UR. Hon har på styrelsens uppdrag byggt upp och påbörjat en stor transformation och genomgripande förändring av verksamheten. UR behöver, precis som alla medieföretag, utveckla både organisation och arbetssätt för att möta den snabba förändring av digitala plattformar och användarmönster som nu sker. För UR:s del innebär detta också att framtidssäkra användning och relevans inom skola och folkbildning som utvecklas kraftigt genom digitaliseringen i samhället.

– Vi i styrelsen har fullt förtroende för UR:s ledning och beklagar verkligen Christels beslut, men vi har samtidigt stor respekt för hennes egen prioritering. Riktningen i utvecklingen av UR ligger fast. Vi påbörjar omgående rekrytering av en ny VD, som kan fortsätta leda UR med samma fokus och glöd i att göra skillnad i människors lärande som Christel haft. Nuvarande vice vd, Per Bergkrantz, går in i Christel Tholse Willers ställe tills vidare, säger Lisa Lindström, UR:s styrelseordförande.

– Att vara vd på UR är ett stort och viktigt uppdrag. Mycket inspirerande, men också tungt att leda i förändring, förklarar Christel Tholse Willers. Efter snart två och ett halvt år vill jag nu lämna över stafettpinnen, stolt och nöjd över att ha gjort den första sträckan på en stor förändringsresa. UR har många fantastiska medarbetare som jag kommer att sakna mycket, men jag behöver prioritera mig själv och min familj, som jag känner att jag inte räckt till för.

Christel Tholse Willers lämnar sitt uppdrag som vd idag 20 november.

Vid frågor eller intervjuförfrågan till Lisa Lindström, kontakta Karoline Malitzki 070-839 94 92, karoline.malitzki@ur.se.