UR sänder dokumentär om Charlie Hebdo

UR sänder dokumentär om Charlie Hebdo

Med anledning av attentatet i Paris har UR beslutat att reprisera dokumentärserien Skarpa streck, en serie från 2013 som skildrar satirteckningens historia. I ett av avsnitten får vi följa arbetet på Charlie Hebdo, tidningen som förra onsdagen utsattes för en attack. Serien börjar sändas idag 12 januari i SVT2. Onsdag 14 januari sänds avsnittet om Charlie Hebdo.

Se avsnittet redan nu i UR Play.

– Vi väljer att reprisera Skarpa streck därför att attentatet i Paris aktualiserar frågan om yttrandefrihetens gränser och satirens roll. Ett av programmen handlar just om Charlie Hebdos tecknare och innehåller ett samtal om gränserna för vad man kan uttrycka i text och bild. Dessa röster har nu tystats i en attack på det öppna samhället, säger UR:s vd Erik Fichtelius om beslutet att sända på nytt.

I avsnittet om Charlie Hebdo berättar tidningens chefredaktör, den nu avlidne Stéphane Charbonnier, om hur han vägrar ge vika för de hot han och hans kollegor utsatts för.

– Inget kan få mig att sluta. Om det är allvarliga hot, som att någon tänker mörda mig, då struntar jag i det. Jag har inget annat val, säger Stéphane Charbonnier i avsnittet.

– Hela dokumentärserien är viktig som grund för en diskussion i skolor, och andra sammanhang, om demokrati och yttrandefrihet, fortsätter UR:s vd Erik Fichtelius.

Med start idag, 12 januari, klockan 19.30 kommer seriens fem avsnitt att sändas i SVT2.

Här är samtliga sändningstider för repriseringen av Skarpa streck:

SVT2 12 januari kl. 19.30: Hovnarren

SVT2 14 januari kl. 19.30: Makten. I detta avsnitt får vi bland annat följa arbetet på tidningen Charlie Hebdo. Vi möter bland annat Stéphane Charbonnier och Jean Cabut som båda mördades i attacken.

SVT2 15 januari kl. 19.30: Förnyarna

SVT2 16 januari kl. 19.30: Krig och fred

SVT2 19 januari kl. 19.30: Framtiden

Samtliga avsnitt finns redan nu på ur.se och i UR Play.