Anna Charlotta Gunnarson med sidekicken David Silva. Foto: Haben Solomon / UR

UR-serien Fejk söker upp kvinnan som var före Rosa Parks

Åkte Gustav Vasa skidor från Sälen till Mora, var Rosa Parks bussprotest mot raslagarna i USA den första och är Askungen verkligen en kvinna? Nu väntar en ny säsong av radio- och poddserien Fejk som än en gång synar hur historien har skrivits, av vem och varför.

Rosa Parks blev världsberömd efter att hon vägrat lämna plats åt en vit passagerare på en buss i Montgomery i delstaten Alabama 1955. Men vilken betydelse hade egentligen händelsen när raslagarna i den amerikanska södern slutligen ändrades? Och varför uppmärksammades inte 15-åriga Claudette Colvin som gjorde precis samma sak, åtta månader före Parks, i en situation som på sikt kan ha haft större betydelse för historiens utveckling?

I den tredje säsongen av UR:s radioserie Fejk tar programledare Anna Charlotta Gunnarson återigen hjälp av sidekicken David Silva för att granska välkända historiska skeenden med nya ögon och öron. Lagom till Claudette Colvins 80-årsdag har Fejk fått genomföra en exklusiv intervju för att ta reda på hur hon ser på händelserna idag.

– Colvin minns allting som om det vore igår: hur hon låstes in i vuxencell, hur medborgarrättsrörelsen sedan tog avstånd från henne och hur hennes fall trots allt förändrade lagarna i USA. Vi är så glada över att hennes tunga historia nu också börjat få spridning, säger Anna Charlotta Gunnarson.

Hjärtat i Fejk är historiebruk och hur historia har använts i samhället för att uppnå olika syften. Makten över pennan har styrt vilken bild vi har av olika epoker och har även bidragit till att somliga fenomen och personer betraktats som centrala medan andra glömts bort.

I årets säsong granskas även bilden av Gustav Vasa som nationalikon och det faktum att kvinnor motats bort från Vasaloppet under nästan hela 1900-talet.

– Det är intressant att skidvärlden länge accepterade våld mot kvinnor i Vasaloppsspåret. Vad berättar det om tiden och tävlingen? Dessutom undersöker vi Gustav Vasas superhjältestatus som han själv skaffade sig med hjälp av en ”storyteller”, säger Anna Charlotta Gunnarson och fortsätter:

– Ingen vet ens om Gustav Vasa åkte skidor, ändå tror många av oss det sedan skoltiden. Det har varit spännande att syna honom som nationalikon och hur myterna har präglat vår självbild, säger Anna Charlotta Gunnarson.

Under seriens gång synas också den fasad som Hollywood byggde upp kring skådespelaren Merle Oberon, hur den europeiska jakten på guld och gröna skogar befäste den utopiska myten om Eldorado och hur klackskon pendlat mellan manligt och kvinnligt attribut genom århundradena – något som leder in programledarna på att Askungen är både man och kvinna.

Tredje säsongen av Fejk har premiär den 20 juli 2019 kl. 11.03 i P4. Programmet sänds därefter sju lördagar i följd samma tid och kommer även att finnas tillgänglig som poddversion och på UR Play. För intervjuer, förhandslyssning och pressrelaterat material kontakta pressansvarig.