UR storsatsar på samisk historia

På Samernas nationaldag, den 6 februari, ger Utbildningsradion (UR) en unik förhandsvisning av den nya TV-serien ”Min samiska historia”. Visningen sker under samiska festivalveckan i Östersund tillsammans med Samiskt Informationscentrum och Sáminourra. Kulturminister Alice Bah Kuhnke närvarar tillsammans med Sametingets ordförande Paulus Kuoljok.

Utbildningsradion (UR) inledde 2018 med premiär av serien ”Samernas tid”, tre timslånga avsnitt om samernas liv för 2000 år sedan fram till idag. En storsatsning riktat mot en vuxen publik som visades i både SVT, NRK och YLE.

Nu fortsätter UR sin satsning på samisk historia. På Samernas nationaldag ger UR en unik förhandsvisning av ”Min samiska historia”, en tv-serie i fyra avsnitt riktat till ungdomar i årskurs 7-9.

- ”Min samiska historia” vill berätta hur vår historia påverkar oss. I serien möter vi fyra unga samer som på olika sätt är präglade av sin historia. Deras förfäders erfarenheter av tvångsförflyttningar, rasbiologiska undersökningar och år i nomadskolan har lämnat spår även i deras liv. Men stoltheten över det samiska arvet är starkare och de vill ta tillbaka det som gått förlorat, säger Helene Näslund producent för UR:s serie ”Min samiska historia”.

En förenklad version av Min samiska historia, för barn i årskurs 4-6, har premiär senare i vår och heter ”Samisk historia med Ailo”.

- Innan arbetet med ”Min samiska historia” drog igång genomförde UR en förstudie som visade att behovet av nytt material för att lära ut samisk historia var stort bland de tillfrågande lärarna. Därför är vi väldigt glada att kunna erbjuda flera olika program, riktade till både barn, ungdomar och vuxna, säger Thérèse Amnéus, projektledare för ”Min samiska historia”.

UR:s förhandsvisning av ”Min samiska historia” sker tillsammans med Samiskt Informationscentrum och Sáminuorra. Kulturminister Alice Bah Kuhnke närvarar tillsammans med Sametingets ordförande Paulus Kuoljok.

Efter visningen presenterar Vaartoe – Centrum för samisk forskning, Sáminuorra och Samiskt Informationscentrum helt nya satsningar för att ge stöd och underlätta kunskapsspridningen om samisk historia och kultur.

Kontaktuppgifter:
Helene Näslund, producent UR, 070 - 918 37 80
Thérèse Amnéus, projektledare UR, 070 - 992 33 76

FAKTA

• UR:s aktiviteter under samiska festivalveckan (5-11/2) i Östersund – starten på den samiska jubileumsåret Staare 2018:
  • Måndag 5/2, kl 17-18: Biovisning av ”Samernas tid”, del 1, Folkets Bio Regina.
    Tisdag 6/2, kl 15-16: Förhandsvisning av "Min samiska historia", Folkets Bio Regina. Kulturminister Alice Bah Kuhnke närvarar tillsammans med Sametingets ordförande Paulus Kuoljok.
    Onsdag 7/2, kl 10-11: Skolvisning åk 7-9 ”Min samiska historia”, Folkets Bio Regina
    Onsdag 7/2 kl 10-11: Skolvisning åk 4-6 ”Samisk historia med Ailo”, Folkets Bio Regina
    Onsdag 7/2, kl 17-18: Biovisning av ”Samernas tid”, del 3, Folkets Bio Regina

• ”Min samiska historia” har premiär i SVT2 den 11 februari.
  • ”Samisk historia med Ailo” har premiär den 11 mars.
  • Alla UR:s program om samisk historia hittas på UR Play www.urplay.se och UR Skola www.urskola.se
  • UR startar kampanjen #minsamiskahistoria för att ge röst åt fler och synliggöra att samer finns över hela landet och i många olika samhällspositioner. Under hashtagen #minsamiskahistoria bjuder UR in alla som vill bidra med sin egen samiska historia. Varje historia är unik och varje person ska ha möjlighet att berätta den.
  • Ämnen