UR tar med barnen på en gastkramande skattjakt

Holger Nilsson och ingenjör Mortensen är redo för ännu ett äventyr! Den här gången ger de sig ut på en rafflande skattjakt genom Norden. Äventyret går från danska Fyn i söder till Svalbard i norr. Målet med resan är en uråldrig skatt – det mytomspunna Gjallarhornet. Men det är fler som vill åt skatten. UR:s barnserie Geografens testamente – Norden har premiär 8 januari i Barnkanalen.

Äventyret tar sin början då Holger (Johannes Berg) plötsligt upptäcker mystiska anteckningar i en gammal geografibok. Han lämnar sin stuga och ger sig av, sökandes efter svaret på gåtan som ska leda honom till det mäktiga instrumentet Gjallarhornet. Vid sin sida under resan har han sin följeslagare, den temperamentsfulle ingenjör Mortensen (Henrik Ahnborg). Tur det, då det mystiska brödraskapet Den Svarta Solen ständigt ligger våra hjältar hack i häl.

Under tio avsnitt tas vi med på en fantastisk resa som visar på Nordens mångfald och vackra omgivningar. Samtidigt som den hissnande skattjakten pågår pumpas tittarna fulla av geografikunskap och upptäckarlusta.

Det är andra gången vi får stifta bekantskap med Holger och Mortensen. Tidigare har vi kunnat se den dynamiska duon utforska Sverige i Geografens testamente.

Geografens testamente – Norden visas i Barnkanalen med start 8 januari kl. 19.20 och finns sedan i UR Play.

Högupplösta bilder finns i UR:s pressrum på ur.se.

• barnprogram
  • sveriges utbildningsradio