UR visar mobbning ur ett nytt perspektiv genom virtual reality

UR visar mobbning ur ett nytt perspektiv genom virtual reality

UR släpper en virtual reality-upplevelse för att ge fler insikt om hur det är att utsättas för mobbning. Se bland andra musikern och programledaren Behrang Miri, journalisten Soraya Hashim, och programledaren Musse Hasselvall ta del av upplevelsen i kortfilmen ’En skoldag. I virtual reality.´. Du hittar dem på ur.se, UR:s Facebook och UR:s Youtube.

Efter höstens omtalade tv-serie Det handlar om dig har UR tagit fram en upplevelse som sätter mobbning i ett nytt perspektiv. I Bli mobbad i 360°,som bygger på virtual reality-teknik, får du uppleva klassrummets verklighet. Samtidigt släpps kortfilmen En skoldag. I virtual reality. Där deltar bland andra musikern och programledaren Behrang Miri, journalisten Soraya Hashim, och programledaren Musse Hasselvall, som säger:

- Så här ser många unga människors vardag ut. Det här är bara några minuter men de som utsätts för mobbning har det så här varje dag. Varje vecka. Och det tar aldrig slut…

Idag drabbas lika många i skolan för mobbning som för 30 år sedan. Varje år utsätts 55 000 barn och unga för hot, övergrepp och kränkningar. UR vill öppna ögonen på alla som har möjlighet att göra skillnad för barn och unga och har därför tagit fram ett verktyg som ger mobbning ett helt nytt perspektiv. Upplevelsen bygger på verkliga händelser och Jo Barker, sakkunnig inom mobbning och projektledare på UR, säger:

- Vi hoppas att den här upplevelsen ska få människor att ta till sig barns och ungas vardag och förstå vad det innebär att utsättas för mobbning. Och att det i förlängningen leder till förändring.

Se kortfilmen En skoldag. I virtual reality. och upplev en skoldag i virtual reality i Bli mobbad i 360° på ur.se, UR:s Facebook och UR:s Youtube. Lyssna på de medverkandes upplevelser i Bakom VR-glasögonen.

Arbetsgruppen

UR

Lars Djupsjö (projektledare)

Jo Barker (sakkunnig)