Våld i parrelationer börjar redan på högstadiet – unga vill ha kunskap

Redan i högstadiet utsätts ungdomar för våld i parrelationer, men bara hälften vågar berätta för sina föräldrar om våldet. Vidare vill unga ha mer kunskap om vad som är sunt och inte i en relation. Det visar UR:s Novusundersökning om våld i ungas parrelationer.
Undersökningen presenterades i tv-programmet Våra unga och våldet den 17 maj i SVT2 samt på UR Play.  På UR Play finns flera nya produktioner inom UR:s satsning på ämnet.

En majoritet av de unga, 67 procent, tycker att de i skolan borde få kunskap om vad som är en sund eller osund relation. Det visar den undersökning som Novus genomfört på uppdrag av UR. Bland de unga i åldrarna 18–25 år som haft en relation har så många som 4 av tio utsatts för någon form av våld från en partner. Våldet kan bestå av verbala kränkningar, förödmjukelser, begränsningar, hot, förbud, digitalt, sexuellt och fysiskt våld. Var fjärde har varit med om psykisk misshandel – att en partner vid upprepade tillfällen sagt saker som kränkt, hånat, nedvärderat eller förödmjukat dem. En av 10 unga kvinnor har utsatts för fysiskt våld av sin partner.

Utöver att många (67%) vill ha kunskap om vad som är sunt och inte i en relation i skolan så anser också många (60%) att våld i ungas parrelationer är en fråga som det pratas om för lite generellt. Flera lyfter fram att det borde vara en del av sex- och samlevnadsundervisningen.

”Prata om det i skolan och speciellt på gymnasiet där man borde få diskutera tillsammans med sina kompisar vad som är ok eller inte. Då kan man oxå sänka tröskeln till att börja våga berätta om man är i en sån relation. Satsa på skolan!”
Så svarar en person i undersökningen på frågan om hur man kan förebygga och hjälpa unga som hamnat i osunda relationer.

– Unga efterfrågar mer kunskap och samtal om våld i parrelationer i skolan och det är precis vad vi vill bidra till med våra produktioner i ämnet. Alla behöver kunskapen – offer, åskådare och förövare, säger Sofia Wadensjö Karén, vd på UR.

Våldet börjar tidigt – 66 procent av de som utsatts för någon form av våld upplevde detta under skoltiden. För var femte skedde det redan i högstadiet eller tidigare. I 44 procent av fallen där våldet skedde under skoltiden gick förövaren i samma skola.

Samtidigt är det långt ifrån självklart att föräldrarna till de unga som utsatts får reda på att det sker. Mer än hälften av de utsatta undviker att berätta om det för sin familj. Bland de som uppger att de blivit utsatta för sexuellt våld inom en relation säger 78% att det är svårt att berätta om våldet för sin familj.

– Mamma såg ju mitt sår på benet som hade läkt, hon såg ju det och förstod att det var från en kniv. Hon frågade massa frågor men jag svarade aldrig på dem. Var det han som gjorde det? Var har du fått de här blåmärkena ifrån? Men jag ville inte svara på det. Jag fick liksom inte svara på sånt, man gjorde inte det, säger en ung tjej som utsatts i podden Toxic – berättelserna.

– Hade man haft mer kunskap så hade man kanske kunnat se det tidigare och fångat upp det på ett annat sätt, berättar en förälder till en ung tjej som utsatts för våld i en tidigare parrelation, i programmet Våra unga och våldet.

OM UNDERSÖKNINGEN
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av UR i oktober 2020. Intervjuer har gjorts med 1014 personer i åldern 18–25 år med en deltagarfrekvens på 58 procent. Mer om undersökningen kan du ta del av i rapporten. Mer om undersökningen finns i rapporten.

UR SATSAR PÅ ATT BIDRA TILL KUNSKAP OM VÅLD I UNGAS NÄRA RELATIONER
För att visa på hur våld i ungas parrelationer kan se ut har UR gjort fyra produktioner (pressmeddelande); dramaserien Dör för dig, podd-dokumentären Toxic – berättelserna, podden Toxic – om relationer, gränser och våld och tv-programmet Våra unga och våldet. Kunskap är en nyckel för att kunna se de tidiga tecknen och den destruktiva eller våldsamma relationen. Som offer, åskådare eller förövare, som skolpersonal eller förälder, som ungdom behöver man känna till detta för att kunna förebygga. Alla produktionerna finns på UR Play.

• våld i nära relationer
  • urplay

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.