Välkommen till landet där bokstäver betyder allt

Välkommen till landet där bokstäver betyder allt

Den 7 november är det premiärdags för UR:s Livet i Bokstavslandet, ett sketchprogram för alla barn som är på väg att lära sig läsa. I första avsnittet får vi se hur det går för showartisterna Ami, Bruno, Coco och Dani. Ska de lyckas göra en show om alfabetet och rädda teatern? I rollerna ser vi Björn Kjellman, Katharina Cohen, Omid Khansari och Emma Molin. Premiären äger rum både i Barnkanalen och på ur.se/abc.

Invånarna i Bokstavslandet bryr sig bara om bokstäver och ord. Nästan ingen intresserar sig för spänning, romantik, slott eller andra teman som de hårt arbetande artisterna på teatern gjort fina föreställningar om. Därför måste teatern läggas ned. Amis, Brunos, Cocos och Danis teaterdrömmar är på väg att krossas, men de får en sista chans av den nya teaterdirektören: – Om ni kan göra en sång- och dansshow om nya bokstäver varje kväll så får ni fortsätta på teatern. Första utmaningen blir en show inte bara om en bokstav utan om 29 bokstäver. Artisterna ska göra en show om alfabetet!

På sjukhuset opereras ett trasigt ord som lämnats in akut av en sagoberättare och i Bokstavsbutiken får butiksbiträdet Dick en chans att övertyga en kund som tvivlar på nyttan med bokstäver.

UR:s Livet i Bokstavslandet är en tv-serie för alla barn som håller på att lära sig läsa eller som precis har knäckt läskoden. Serien har premiär i Barnkanalen den 7 november kl. 18.10. Samtidigt publiceras alla 16 avsnitt på ur.se/abc.

För Livet i Bokstavslandets manus står Patrik Sundström och Pelle Helmstein. Musiken är komponerad av Erik Hjärpe och Petter och Jens Lindgård från Damn som brukar spela med Timbuktu. En av Sveriges mest kända koreografer, Anna Vnuk, har gjort koreografin till alla dansscener.

Om UR:s läs- och skrivsatsning

Nu gör UR sin största satsning på läs- och skrivinlärning någonsin. Till att börja med blir det sex tv- och radioprogram (se förteckning) som alla har ett tydligt pedagogiskt mål. Dagens barn står inför varierande utmaningar och har olika pedagogiska behov. Därför gör UR en satsning som sträcker sig från förskolebarnens första möte med alfabetet till tredjeklassarna som ska lockas att läsa mer. Dessutom gör UR program som ska inspirera föräldrar till förskolebarn att läsa högt för sina barn.

På ur.se/abc kommer man hitta alla program i UR:s satsning på läs- och skrivinlärning. Där finns också det pedagogiska webbspelet ABC-raketen som ska stötta barnens läsinlärning. På en temasida på ur.se kan pedagoger och föräldrar hitta tips och idéer om läs- och skrivinlärning.

Alla program i läs- och skrivsatsningen

• Livet i Bokstavslandet är en serie för alla barn som är på väg att knäcka eller precis har knäckt läskoden. Den sänds i Barnkanalen med start 7 november kl. 18.10 och riktar sig till barn i årskurs F-1. Avsnitten kommer också finnas på ur.se/abc från 7 november.
  • Meka med ABC är en radiodramatisering som på ett lustfyllt sätt leker med bokstäverna och vårt språk. Programmet är gjort för barn i förskolan och har premiär 18 november kl. 17.45 i Barnradion i P4. Avsnitten kommer också finnas på ur.se/abc från 7 november.
  • Tv-programmet Lässugen ska inspirera föräldrar till att läsa högt för sina barn. Serien riktar sig till både förskolebarn och deras föräldrar och sänds i Barnkanalen med start 31 mars kl. 17.45 (2014).
  • Radioserien Det magiska biblioteket ska väcka läslusten hos de något mer vana läsarna i årskurs 2-3. Serien har premiär våren 2014 i Barnradion i P4.
  • Läskaraoke (arbetsnamn) utgår från tio specialskrivna berättelser med ett språk som är anpassat för att främja läsinlärning. Programmen kommer sändas i både tv och radio och är gjort för elever i årskurs F-3. Programmen har premiär i Barnkanalen 29 september kl. 17.50 (2014) samt i Barnradion i P4 under hösten 2014.
  • Bästa bokstaven är ett lekfullt program för förskolan om varje liten bokstav – med fokus på ljudandet. Hur låter bokstaven, hur känns den, hur kan man använda den? Serien har premiär vintern 2015 i Barnkanalen.