Beställ läkarintyg för sjöfart här

Enligt internationella regelverk måste alla som arbetar till sjöss ha ett speciellt läkarintyg. Hos Utrikesgruppen kan du som behöver läkarintyg för sjöfart enkelt beställa tid hos behörig läkare. Här finns information om varför läkarintyget är ett krav och hur du ska göra för att få läkarintyget utfärdat.

För att läkarintyget ska kunna utfärdas måste du genomgå en mindre läkarundersökning som ska visa att du inte har någon sjukdom eller annat fysiskt hinder. Kontrollerna görs för att se så att det inte finns några hinder eller faror för andra ombord och dig själv. Hälsoundersökningen görs för att närmare kontrollera din syn och hörsel. Det kan finnas olika medicinska krav beroende på vilken befattning du ska tjänstgöra i samt vilket fartområde det gäller.

Krav på läkarintyg sjöfart gäller i olika situationer. Alla besättningsmedlemmar som arbetar på båtar och fartyg, som används i yrkesmässig trafik, från 6 meters längd och uppåt krävs på ett giltigt läkarintyg för sjöfart. Du som är sjöman behöver läkarintyget vid utbildningar, behörighet för fartygsbefäl och maskinbefäl samt specialbehörighet.

Behöriga läkare kan endast utfärda svenska läkarintyget enligt STCW Manila. Det innebär att läkaren är ansluten till Transportstyrelsens Sjöläkarwebb. Utrikesgruppen använder behörig läkare för utfärdande av dessa läkarintyg.

Efter läkarbesöket via Utrikesgruppen

Efter hälsoundersökningen kommer du att få ett läkarintyg för sjöfolk som är på sammanlagt tre sidor. Dessa är uppdelade i åtta olika avsnitt enligt nedan.

1. A - Sjömannens uppgifter
  2. B - Synundersökning
  3. C - Hörselundersökning
  4. D - Hälsobedömning
  5. E - Övriga upplysningar
  6. F - Läkarens uppgifter
  7. G - Underskrifter
  8. H - Allmän information

Du ska sedan medtaga ditt läkarintyg i original ombord när du arbetar. Läkarintyget sjöfart ska signeras av läkaren som har utfärdat intyget. Alla läkarintyg som har utfärdats av behörig läkare skickas automatiskt till Transportstyrelsen.

Så beställer du tid för läkarintyg sjöfart

På Utrikesgruppens webbplats finns ett bokningssystem för läkarintyg. Du bokar tid genom att gå in på boka.utrikesgruppen.se eller gå direkt till läkarintyg för sjöfolk här. Välj datum och tid för ditt besök. Sedan får du ditt läkarintyg med dig efter besöket.

Ett smidigt sätt att få sitt läkarintyg utfärdat på. Läs mer på Utrikesgruppen webbplats.