Så får du ett läkarintyg för fallskärm

Den här publikationen är till för att ge dig uppdaterad information om Utrikesgruppens arbete. Innehållet ska bland annat bidra till ökad kunskap om utrikesrelaterade produkter och tjänster. Bolaget vidareutvecklar ständigt sina tjänster och erbjuder nu flera viktiga läkarintyg till bland annat resenärer.

Du bokar tid för läkarintyg för fallskärm här.

Engagemanget med att öka tillgängligheten av utrikesrelaterade produkter och tjänster görs på uppdrag för att förenkla för resenärer. Oavsett vilken utlandsresa en person ska göra, anstränger Utrikesgruppen sig för att kunna göra det enklare för alla som kommer i kontakt med utlandet.

Det finns många fördelar kopplade till Utrikesgruppen. Här erbjuds stöd och råd i utrikesrelaterade sakfrågor men även vid problemsituationer. Översättningar, Apostille, utrikestransporter med flyg och mycket mer. Utrikesgruppen används av människor som kommer i kontakt med ambassader, utländska myndigheter och företag, hjälporganisationer, researrangörer, försäkringsbolag med flera.

Nu får Utrikesgruppen viktig tillgång till samarbetande läkare som kan erbjuda sina tjänster till Utrikesgruppens resenärer. Tillsammans med ett nytt bokningssystem erbjuds flera hälsoundersökningar med läkarintyg. Kunder bokar enkelt sin tid online för den hälsoundersökning som krävs. Efter avslutad hälsoundersökning får patienten med sig kravet på läkarintyg.

Allt mer populärt med fallskärm

Många svenskar har hittat till en ny sport att utöva utomlands. För att få hoppa fallskärm ställs det höga krav och det finns flera riktlinjer som måste följas. Svenska Fallskärmsförbundet utbildar instruktörer och sköter licenser och regelverk kring fallskärmshoppningen i Sverige.

Exempel på krav är att hjärta och lungor ska klara att fungera när syrgashalten nästan halveras på 4000-meters höjd. Man ska kunna utlösa sin fallskärm i en mycket hög hastighet med kontroll och ha en mental närvaro under hela händelseförloppet.

Krav på läkarintyg

Planerar du att hoppa fallskärm är ett läkarintyg krav för blivande elever och för kontroll av tandempiloter. Läkarundersökningen är en tjänstbarhetsbedömning för att fastställa att man är medicinskt lämplig för fallskärmshoppning enligt gällande riktlinjer.

Läkarundersökningen ska genomföras för dig som ska gå kurs för att själv bli certifierad hoppare. Har du tidigare haft en licens men varit frånvarande från fallskärmshoppning i mer än tre år måste du göra en ny läkarundersökning innan du ansöker på nytt. Är du 70 år fyllda måste du göra en ny läkarundersökning vartannat år.

För ny elever bör en läkarundersökning alltid göras minst fyra veckor före kursen startar. Läkarundersökning för svensk militär fallskärmstjänst gäller och motsvarar SFF:s tjänstbarhetsbedömning.

Så följer läkaren SFF instruktioner

Inför ditt bokade läkarbesök ska läkaren ha tillgång till undersökningsunderlaget tillsammans med instruktioner från SFF som finns på sidan 1 i Tjänstbarhetsbedömningsblanketten. Information från SFF:s gällande bestämmelser om fallskärmsverksamhet går att läsa i PDF här.

Hoppa fallskärm utomlands med svensk licens?

Den svenska digitala licensen från SFF fungerar även i utlandet, men enligt SFF bör du även skriva ut deras försäkringsvillkor och ta med vid hoppning utomlands. Du behöver ha en giltig licens för att kunna hoppa fallskärm. Licensen ska förnyas varje nytt år och det kravet gäller samtliga medlemmar i Svenska Fallskärmsförbundet.