65% av entreprenörerna lämnade Sverige pga diskriminering

Många svenskar lämnar Sverige av många olika anledningar. Vissa söker efter värmen under en period av sitt liv medans andra för alltid vill bo i ett land där det ständigt känns som semester. Vad många har glömt bort att undersöka är varför entreprenörer lämnar Sverige och istället väljer att vara verksamma i ett annat land än det land som de har vuxit upp i.

Samtliga som deltog i Utrikesgruppens undersökning är entreprenörer som lämnat Sverige för att vara verksamma med sina affärer utanför Sverige. 128 entreprenörer deltog i undersökningen och samtliga fick ange främsta orsaken enligt nedan till varför de har lämnat Sverige. 65% svarade att de upplever diskriminering i företagsvärlden och av den anledningen har de lämnat Sveriges marknad. Följt av penningövervakningen, expandering till utlandet, testa något nytt i sitt liv och gavs nya och direkt möjligheter i utlandet.

Det är väldigt tråkigt när så mycket kompetens försvinner från Sverige av orsaker som egentligen inte ska förekomma. Det gäller för banker, media, myndigheter, eventuella samarbetspartners mm. att vara förstående gentemot att entreprenörer alltid tänker utanför boxen och vill förändra och genom förändring kommer nya idéer, tjänster och produkter. Man måste acceptera att entreprenörer är människor som behöver friheten att få skapa sina produkter och tjänster utan onödiga restriktioner. Att låsa in entreprenörerna i någon form av en tvingande företagsmall är inte bara en dålig utveckling, den är förödande för Sverige när de väljer att lämna landet. Vi kan inte kasta bort kompetensen och ge bort den till andra länder bara för att olika aktörer i Sverige inte förstår varandras företagskulturer. Ska Sverige blir större, starkare och rikare då är det dags att människor som kommer i kontakt med olika bolag i företagsvärlden börjar tolka varandras växlande företagskulturer som något riktigt positivt, säger Aleksandar Milacic VD för Utrikesgruppen.

Det här kommer inte som en nyhet för oss. Vi har sett problematiken under flera års tid. Exempelvis har vi sett entreprenörer som allt för ofta blir utkastade från det svenska bankväsendet för att de inte följer den svenska företagsmallen. När svenska systemet sviker och bränner alla broar för dessa entreprenörer, då blir utlandet en ny väg för dessa människor att ta sig fram på. Vi förlorar dem, kanske för alltid och det har Sverige inte råd med. Vi behöver ett friare företagsklimat i Sverige – för alla. Tillsammans med Utrikesgruppen har vi möjligheten att förändra och inkludera alla svenska entreprenörer verksamma i utlandet och det är vad vi kommer att göra för Sverige, säger Simon Andersson hos Utrikesgruppen.

Samtliga som svarade att de valt att lämna Sverige fick möjligheten att utveckla och lämna en redogörelse för hur de upplevt diskrimineringen i företagsvärlden

I redogörelserna berättar flera entreprenörer att det inte bara är ett stort åtagande att vara entreprenör, det är ett konstant arbete med många övertimmar och på det ska mycket av verksamheten förklaras inför svenska banker, myndigheter och media som ofta blandar sig i företagen och har synpunkter och krav som ofta är oförståeliga. All påverkan slöar upp entreprenörskapet. Något som enligt entreprenörerna utomlands är en omöjlig miljö att arbeta i. Entreprenörerna anger att banker bland annat ställer frågor om varje transaktion, myndigheter kräver konstanta redogörelser för allt som händer i bolagen och viss media skapar onödiga konflikter – hetsar kunder mot bolagen. Entreprenörerna anger vidare att påtryckningarna de upplever beror på oförståelse för olika företagskulturer vilket i sin tur direkt leder till diskriminering mot företagare som inte följer den svenska företagsmallen.

De tillfrågade svenska entreprenörerna utomlands befinner sig verksamma i: Förenade Arabemiraten, USA, Cypern, Paraguay, Thailand, Portugal, Hong Kong, Kina och Mexiko.

• utrikesgruppen
  • statistik