Läs om besöksförsäkring och vilka regler som gäller

Krav på besöksförsäkring för utländska medborgare på besök i Sverige

Det finns vissa försäkringskrav som ska uppfyllas för att få resa in till Sverige och få ett Schengenvisum. Besökare till Sverige ska ha en medicinsk reseförsäkring, också kallad besöksförsäkring. Denna försäkring täcker kostnader som kan uppkomma om besökaren behöver akut läkarvård eller transport till hemlandet vid dödsfall eller på grund av medicinska skäl.

Här kan du läsa mer om krav på besöksförsäkring.

En besöksförsäkring måste täcka kostnader på minst 30 000 euro och ska gälla i hela Schengenområdet. Försäkringen gäller även för dig som ska bjuda in en vän eller släkting som behöver visa upp ett försäkringsintyg innan visumet till Sverige godkänns. Besöksförsäkringen omfattar utländska medborgare samt "utlandssvenskar" som tillfälligt ska vistas i Sverige.

Det är endast du som bor i Sverige som kan köpa besöksförsäkringen till den person som ska besöka Sverige. Besöksförsäkringen måste köpas innan inresa till Sverige. Tänk därför på att ordna detta i god tid innan inresa till Sverige. Vissa utländska försäkringar och försäkringsbolag accepteras av Sverige. Mer information kan du hitta på ambassadens webbplats.

Krav på medicinsk försäkring gäller:

• För att få visum för att besöka släkt och vänner
  • För att få ett visum för affärs- eller konferensbesök
  • För att få ett visum för turistbesök
  • För att få ett visum för medicinsk behandling
  • För att få ett visum för att besöka Sverige i religiöst syfte
  • För att få ett visum för studier, forskning eller som utbytesdoktorand
  • För att få ett visum för volontärarbete eller praktik

Du kan läsa mer om krav på besöksförsäkring på Migrationsverkets webbplats här.

Lista på krav på besöksförsäkring - alla länder

Du som ska skaffa en besöksförsäkring till en utländsk medborgare kan läsa vilka krav som gäller för medborgare som kommer från anda länder. Tabellen innehåller samtliga länder i världen och finns på Utrikesgruppens webbplats. I varje lands-information kan du se vilka krav och rekommendationer som gäller för besökare som ska resa till Sverige.

Läs tabellen här.

Du kan alltid kontrollera vad som gäller för person som ska besöka Sverige i specifikt fall. Ytterligare information går att hitta på svenska ambassadernas webbplatser.

Sjukförsäkring för utländska medborgare - vad är en besöksförsäkring?

En besöksförsäkring är en försäkring som täcker medicinska kostnader för en utländsk medborgare som ska besöka Sverige. Försäkringen ska enligt villkor för visum täcka kostnader på minst 30 000 euro och gälla i Sverige samt i Schengen. Den person som köper besöksförsäkringen måste bo i Sverige och teckna försäkringen åt besökaren. Just därför kallas det besöksförsäkring.

Schengenstaterna är: Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.