Skicka digitala brev till anstalt och häkte

Den här publikationen är till för att ge dig uppdaterad information om Utrikesgruppens arbete för svenska intressen och engagemang. Innehållet ska bidra till en ökad kännedom om bolagets verksamhet och deras ambitioner med att förstärka det svenska inflytandet på den internationella marknaden.

I mitten av juni lanserade ägarna av Utrikesgruppen den nya brevtjänsten Brevon. På webbplatsen www.brevon.se kan användare snabbt och enkelt skriva och skicka brev till alla anstalter och häkten. Brevon står för alla posttillbehör och löser sedan den fysiska postgången. Användaren behöver bara skriva brevet digitalt på webbplatsen sedan får den intagne brevet i handen.

Tjänsten har nu varit aktiv i ungefär en månad och Brevon tror på ett successivt användande ju fler intagna som får reda på att tjänsten finns. De som använder tjänsten är bland annat utlandssvenskar och svenskar på semester som vill hålla kontakten med personer som är frihetsberövade. Större andel av användarna befinner sig också naturligt i Sverige.

Tjänsten tillhandahålls av ett fristående bolag men är en del av Utrikesgruppens produktutbud. Genom Utrikesgruppen marknadsförs Brevon mot utlandssvenskar och svenskar på semester som vill skriva brev till sin familj och vänner i anstalt och häkten.

Så funkar Brevon

Användare kan snabbt och smidigt skicka brev till frihetsberövade på webbplatsen. Breven skrivs och skickas online därmed slipper anhöriga köpa alla posttillbehör som krävs för att kunna skicka ett brev. Frimärken, skrivpapper, kuvert, tillhandahållandet av en skrivare, inlämning till posten, patroner, penna - glöm det! Brevon sköter om den fysiska delen av postgången - dessutom till en bra kostnad.

Med bara några få klick och en personlig text kan användare skicka sina brev oavsett var i världen de befinner sig. En perfekt tjänst för många som vill göra sina frihetsberövade vänner och familj glada.

Skicka brev online till intagna

Oftast är brevkontakt det främsta och ibland det enda sättet för intagna att kommunicera med. Telefonsamtal ska registreras och godkänns inte alltid. Internetuppkoppling är förbjudet Därför är det extra viktigt för frihetsberövade att använda det enda kommunikationsmedlet det har för att kunna hålla en kontakt med familj och vänner - och det är brevkontakt.

Du kan läsa mer om Brevon på deras webbplats eller på Utrikesgruppens webbplats.