Nominera ditt bidrag till VA-priset 2024!

Nominera ditt bidrag till VA-priset 2024!

Nominera ditt bidrag till VA-priset 2024! VA-Fakta delar ut VA-priset för att belysa goda initiativ för en framtidssäker hantering av vatten- och avloppsnät.

Många av Sveriges VA-system är i akut behov av underhåll och renovering. Incidenter som läckor, rörbrott och förorenat vatten som blandas med dricksvatten händer dagligen någonstans i landet. Genom att belysa problemen men också belöna kreativa lösningar försöker VA-Fakta visa hur viktig vattenfrågan är.

Priset kan gå till en person, organisation eller företag som har uppmärksammat dricksvatten- och avloppshanteringen och tagit speciella initiativ för att förbättra Sveriges hantering av VA-infrastrukturen. Vinnaren presenteras i anslutning till Världsvattendagen den 22 mars 2024. Skicka din nominering till press@vafakta.se senast den 1 mars.

Förra årets pristagare var Tekniska verken i Linköping, och mottogs av Elisabeth (Bettan) Fahlgren och Bosse Jonsson. De var med redan för mer än 25 år sedan när Tekniska verken startade programmet ”Bosse och Bettan”, en omfattande utbildningssatsning rörande vatten och avlopp riktat till barn i grundskolan. Tekniska verken har utvecklat ett utbildningsmaterial och handledning till lärare i kommunen och hela klasser bjuds in under skolgången för att lära sig mer och bland annat få en rundvandring på reningsverket. Hedersomnämnande 2023 gick till Erik Winnfors Wannberg för sitt arbete med VA-tidskriften Cirkulation, som i mer än 30 år har varit en oberoende tidskrift som har givit VA-branschens olika aktörer möjlighet att fördjupa sin kunskap inom många områden, från teknik och underhåll till politik och samhällsbyggnad.

Johan Folin

VA-Fakta