Fritidshus med eget vatten och avlopp

Fritidshus med eget vatten och avlopp

I många fall är standarden hos ett fritidshus lite enklare än för ett åretruntboende. Dricksvattnet måste dock vara lika säkert att dricka och avloppet tas omhand utan att orsaka olägenheter. På avloppsguiden.se introducerar olika aspekter av vatten och avlopp och hänvisar till vidare läsning på avloppsguiden.se.

Vi har märkt att frågan om enskilt vatten och avlopp lätt förbises i samband med husköp. När du köper ett hus med eget vatten och avlopp övertar du de anläggningar som redan finns på platsen. Om du känner till en del om enskilt vatten och avlopp kan du göra en bättre kostnadskalkyl.

Några aspekter att ta hänsyn till är:

Egen brunn, eget vatten, enskilt dricksvatten etcetera innebär att du som husägare har en egen vattentäkt. Det kan vara en borrad brunn, grävd brunn eller vatten från ytvatten. Du ansvarar själv för vattenkvaliteten och för att hålla brunnen i bra skick. Det är viktigt att regelbundet ta prov för analys på ett ackrediterat laboratorium för att tidigt upptäcka förändringar och kunna åtgärda eventuella brister. Livsmedelverket rekommenderar att brunnsvattnet analyseras vart tredje år, men tätare om du misstänker att vattnet blivit förorenat. Du kan behöva installera reningsfilter för att slippa missfärgningar, lukt och dålig smak.

Eget avlopp. Lösningar för vatten och avlopp beror till stor grad på husets standard. Miljökontoret ställer krav utifrån det nyttjande som är möjligt, inte hur du som ägare tänker nyttja det. Om det inte går att bo i stugan året om kan det vara ett skäl till avsteg från vanliga krav på enskilda avlopp. Eller om stugan är så liten att det rimligen inte går att bo en familj på ca fem personer i den.

Varför renar vi avloppsvattnet?

Det viktigaste med avloppsrening är att förhindra smittspridning. Orenat avloppsvatten kan förorena grundvattnet eller sprida smittämnen till närliggande sjöar och vattendrag. På vissa håll är det även extra angeläget att rena eller omhänderta näringsämnen från avloppet för att undvika övergödning.

Avlopp utan vattentoalett kallas bad-, disk- och tvättavlopp och förkortas BDT-avlopp. Ibland kallas det även för gråvatten. Det handlar om allt övrigt avlopp förutom det från vattentoaletten. Här finns information kring BDT-rening

Vi har även en sammanställt en sida med mer information om att köpa hus med enskilt vatten och avlopp.