Lagändringar och konsekvenser för Vägar till hållbara vattentjänster – webbinarium 25 augusti,

VA-guiden välkomnar dig till ett fördjupande juridiskt webbinarium om de föreslagna lagändringarna från propositionen Vägar till hållbara vattentjänster. Propositionen kommer behandlas och beslutas i riksdagen den 21 juni. Under webbinariet kommer de beslutade lagändringarna redovisas och gås igenom hur de kommer påverka kommunen och VA-huvudmännen. Miljörättsadvokat Johanna Lindqvist tillsammans med miljökonsult Marie Albinsson.

Vi kommer redovisa vilka förslag som riksdagen har beslutat om från Vägar till hållbara vattentjänster (Prop. 2021/22:208). Vi får även en genomgång vilka lagändringar som ska genomföras både i miljöbalken (MB) och lagen om allmänna vattentjänster (LAV) och diskuterar vilka konsekvenserna blir för kommunens VA-planering, kommun och VA-bolag som VA-huvudmän, och hur kommunens miljö- och hälsoskyddstillsyn kan komma att påverkas.

Fördjupningsseminariets har utgångspunkt i de tre fokusområdena från propositionens förslag:

• Ändringar i 6 § LAV vad gäller kommunernas ansvar att ordna allmänna vattentjänster som ska ge möjlighet till flexiblare bedömningar.
  • Krav på kommunala vattentjänstplaner med samrådsförfarande inklusive skyfallsplanering för kommunala VA-anläggningar.
  • Ny föreskriftsrätt till regeringen eller utsedd myndighet att besluta om föreskrifter om kontroll av enskilda avloppsanläggningar som är dimensionerade för högst 200 pe

Ta del av hela propositionen på regeringens hemsida

Målgrupp: Detta seminarium vänder till tjänstepersoner på kommuner och VA-bolag som arbetar med olika slags vatten och avloppsfrågor. Till exempel VA-frågor inom fysisk planering, samhällsbyggnad, övergripande planering, teknisk förvaltning/VA-bolag och miljö- och hälsoskydd men seminariet passar även VA-konsulter och andra branschpersoner som vill ha en orientering av de nya lagändringarna i miljöbalken och lagen om allmänna vattentjänster.

Medverkande:

Johanna Lindqvist, Advokat på Advokatfirman Lindahl
Marie Albinsson, Miljökonsult på Ecoloop AB

Den juridiska genomgången får vi av den erfarna advokaten Johanna Lindqvist från Lindahls Advokatbyrå som varit verksam inom miljörättsområdet sedan 2009 då hon var föredragande på tidigare Miljööverdomstolen vid Svea hovrätt. Johanna har stor erfarenhet av ärenden inom miljöbalken och lagen om allmänna vattentjänster och har erfarenhet att arbeta med kommuner och VA-huvudmän. Johanna är även en av experterna i VA-guidens expertpanel ”Fråga experten”. Tillsammans med Marie Albinsson miljökonsult från Ecoloop som också medverkar som VA-planeringsexpert i VA-guidens expertpanel med lång erfarenhet av Lagen om allmänna vattentjänster, miljöbalken och VA-planeringsfrågor kommer vi guidas i juridiken hållbara vattentjänster och de förändringar som beslutats.

Datum: 25 augusti 2022
Tid: kl 9.00 – 11.30 (inkl. pauser)
Anmälan: Anmälan senast 23 augusti 2023
Avgift: Medlem, 1495 kr / Icke medlem, 1995 kr. Priserna anges exklusive moms.
Arrangör: VA-guiden

Skicka gärna frågor i förväg: Som deltagare har du möjlighet att skicka in frågor i förväg. Bifoga frågorna vid anmälan eller skicka in dem till Marie Strand.