Friskvårdskvart ger ökad energi

Friskvårdskvart ger ökad energi

VA-guiden, med kontor i Uppsala och Skyllberg, har infört en daglig friskvårdskvart.

– Syftet är helt enkelt att vi som företag vill underlätta för personalen att komma ut, röra på sig och få frisk luft någon gång under arbetsdagen. Den är daglig, det går inte spara en kvart för att få en halvtimme nästa dag, säger Mattias Mattsson, VD på VA-guiden.

De flesta använder sin kvart till en promenad i anslutning till lunchen. Förutom de dokumenterade fördelarna som kommer med frisk luft och solsken är promenaderna även bra för den sociala gemenskapen, menar Mattias.

– De flesta av oss går tillsammans i stort sett varje dag, och på promenaderna är det lättare att prata om annat än arbetet. I köket på kontoret blir det annars lätt prat om vad som måste göras eller vad man inte hinner med, säger Mattias Mattsson.

Satsar på friskvård och arbetsmiljö
VA-guiden satsar på förebyggande friskvård och kvarten är ett komplement till friskvårdsbidraget. Dessutom är de anslutna till företagshälsovård och stämmer av arbetsmiljön på veckomötena.

– Vi har nyttjat friskvårdskvarten i snart ett år. Vi har än så länge ingen statistik på om det påverkat vår lönsamhet, men företaget känns piggare. Och en frisk personalstyrka är ju en förutsättning för oss att utvecklas, avslutar Mattias.

VA-guiden är en tjänst för dig som arbetar med små avlopp, dagvatten och VA-planering. Här hittar du oberoende, heltäckande och tillförlitlig information som hjälper dig att hålla dig uppdaterad, öka din kunskap och ta del av andras erfarenheter och dokument. Vi arrangerar årligen konferensen Vatten Avlopp Kretslopp.

Presskontakt Redaktör 018-10 57 01
Vilhelm Feltelius