Vatten Avlopp Kretslopp 2023 i Helsingborg, 15-16 mars 2023

Vatten Avlopp Kretslopp 2023 i Helsingborg, 15-16 mars 2023

Den nationella konferensen Vatten Avlopp Kretslopp är den årliga mötesplatsen för alla som arbetar med små avlopp, dagvatten och VA-planering. Varje år deltar flera hundra experter, tjänstemän och konsulter från hela Sverige för att utbyta erfarenheter, inhämta kunskap och få inspiration.

VA-guiden tillsammans med våra samarbetspartners Helsingborgs stad, Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp (NSVA) och Visit Skåne bjuder in till en tvådagarskonferens med fokus på vatten, avlopp och miljö ur både ett lokalt och nationellt perspektiv.

Plats: Clarion Hotel & Congress Sea U i Helsingborg
När: 15-16 mars 2023

Vi rekommenderar er särskilt att besöka konferensen torsdagen den 16 mars kl 08.30–10.30. Vi arrangerar då bland annat:

• Expertsamtal i morgonsoffan
  • Utdelning av Avlopp & Kretsloppspriset 2023
  • Möjlighet till mingel och besöka VA-utställningen: 36 olika företag visar sina produkter och tjänster inom små avlopp, dagvatten och VA-planering.

Expertsamtal i morgonsoffan

På morgonen den 16 mars startar vi den andra dagen av konferensen med ett expertsamtal i konferensens morgonsoffa. I samtalet deltar Marinette Hagman, gruppchef vattenförsörjning DHI, Jens Gille, avdelningschef Miljöförvaltningen Helsingborgs stad och David Gustavsson, forskningsledare Sweden Water Research. Temat för samtalet är Från forskning till framtid – hur driver vi utvecklingen framåt. Vi pratar om att våga vara först och att misslyckanden är en del av utvecklingen, samt om att ta tillvara på de system som redan finns på plats.

Utdelning av Avlopp & Kretsloppspriset 2023

Efter expertsamtalen kommer vinnarna av Avlopp & Kretsloppspriset 2023 att presenteras. Priset delas i år och går till Väddö Golfklubb och Anders Solvarm, som båda resurseffektivt och säkert återvinner vattnet och näringen i avloppsvatten i den nära miljön. Båda vinnarna har anläggningar som också fungerar som demonstrationsexempel och därigenom kan bidra till spridning av kunskap och ökad acceptans för avlopp i kretslopp.

Priset delas av pristagarna och utgörs bland annat av 25 000 kr i resestipendium, en toalett genom Toaletter Utan Gränser i ett låginkomstland, guldkannan Towa och ett hedersdiplom.

Medier hälsas varmt välkomna att delta under konferensdagarna!

Mer information på konferensens hemsida:

vaguiden.se/vak/

Program.pdf