2015 drabbades även Hallsberg av översvämningar som en följd av kraftigt regn. Kommuner och byggaktörer bör planera för att dagvatten vid extrema skyfall ska kunna avledas ytligt, menar VA-guidens redaktör.

Vilhelm Feltelius om översvämningen i Bohuslän: Dagens ledningssystem är sällan dimensionerade för att klara av sådana nederbördsmängder

Det är sannolikt att framtida klimatförändringar kommer att orsaka fler och mer intensiva skyfall och därmed fler översvämningar likt den som drabbade Tjörn. Samtidigt är dagens ledningssystem sällan dimensionerade för att klara av att avleda sådana nederbördsmängder, säger Vilhelm Feltelius, redaktör för dagvattenfrågor på VA-guiden.

Under torsdagskvällen drabbades Tjörn av kraftig nederbörd och översvämning. Den kraftiga nederbörden har gjort att flera villor och sommarstugor översvämmats. Jörgen Simonsson, insatsledare vid räddningstjänsten i Södra Bohuslän, säger till Göteborgs-Posten att de fått in larm om 40 översvämmade villor. Dessutom ska flera bilar ha fastnat i vattenmassorna.

SMHI har ingen mätstation på Tjörn, därför är det svårt att uttala sig om hur stor nederbörden är. Däremot har de utfärdat en klass 1-varning för höga flöden i både Halland och Skåne samt en varning för kraftiga regnväder i delar av Västra Götalands och Jönköpings län.

– För att minska risken för att skador på bebyggelse uppstår på grund av översvämningar är det viktigt att vattnet har någonstans att ta vägen när ledningssystemets kapacitet överskrids. Kommuner och andra byggaktörer bör därför planera för att dagvatten vid extrema skyfall ska kunna avledas ytligt, exempelvis via gator och mot grönområden som tillfälligt kan magasinera dagvattnet, säger Vilhelm Feltelius.

På www.dagvattenguiden.se kan du hitta mer information om hur du som enskild person eller myndighet kan förebygga risken för skador på bebyggelse eller egendom vid översvämningar.