Forskningen är för likriktad!

Det behövs en djärvare forskningsfinansiering i Sverige med ett större risktagande. Idag agerar de flesta forskningsfinansiärer i Sverige på likartat sätt; man gör utlysningar inom olika områden där forskare anpassar sina ansökningar och förslag till rådande normer. Forskningens resultat följs inte heller upp i den utsträckning som man skulle kunna.

Dagens sätt att utlysa och fördela pengar gynnar varken risktagande eller nytt tänkande. Det är ofta de stora forskargrupperna med välkända och seniora professorer som får mest pengar. Detta skapar varken förutsättningar för innovation eller ökar användningen av forskningens resultat i vård och omsorg, något som Vårdalstiftelsen vill ändra på.

Vårdalstiftelsen vill få fram nya kreativa idéer till forskning som kan användas i vård och omsorg, och medverka till innovation och nytänkande även inom vård och omsorg.

-  Det behövs mer risktagande för att få fram de bästa idéerna. Ett sätt att göra detta är Idéprovningen.se där vi ber både forskare och yrkesverksamma om deras idéer till forskningsprojekt, säger Thorbjörn Larsson vd för Vårdalstiftelsen.

Under Almedalsveckan finns Vårdalstiftelsen på plats med en illgrön Idéprovningshusvagn som väckt stor uppmärksamhet bland besökare och politiker. Idéprovningen.se är en del av Vårdalstiftelsens verksamhet för att identifiera och finansiera nytänkande forskning.  På mindre än sex veckor har runt 200 idéer skickats in.

Vårdalstiftelsen arrangerar också en debatt under Almedalsveckan på temat Hur ska vi finansiera forskning för att få fram sjukt bra idéer?. Tanken är att få igång en diskussion om ökat risktagande i forskningen. Behövs nya idéer och innovation i forskningen? Vad krävs för att forskning ska komma till användning i vård och omsorg? Hur kan finansiärer och universitet bidra till att öka risktagandet i forskningen? I debatten medverkar bland andra Cecilia Schelin Seidegård, landshövding, och Per Eriksson, rektor Lunds universitet.

Tid: Fredag 8 juli 11.00 – 12.00
Plats: Clarion Visby Hotel, Vinterträdgården

Välkommen!

För mer information och kommentarer kontakta:
Thorbjörn Larsson, vd: 08-545 13 551, thorbjorn.larsson@vardal.se