Pressmeddelande -

Nu kan man skänka Covid-19 vaccin när man får sin egen vaccination på Doktor24:s mottagningar

Vaccine Forward inleder nu ett samarbete med Doktor24. Genom att enkelt skanna av en QR-kod på vaccinationsmottagningarna, kan Doktor24:s patienter skänka ett Covid-19 vaccin till någon i de fattigaste delarna av världen. Vaccine Forward är en ideell insamlingsorganisation för inköp och distribution av Covid-19 vaccin till världens 92 fattigaste ekonomier

När man har fått sitt vaccin och väntar på observation i 15 minuter kan man passa på att med några enkla knapptryck på mobilen för endast 85 kronor, skänka Covid-19 vaccin till en människa i någon av världens 92 fattigaste ekonomier. Doktor24 har satt upp Vaccine Forward-affischer på sina mottagningar på ett flertal orter samt kommer kommunicera samarbetet i sina digitala kanaler.

– Nu kan vi erbjuda möjligheten att göra skillnad genom att stötta det viktiga arbete som Vaccine Forward gör. Tillsammans kan vi hjälpas åt att bekämpa pandemin i världen, säger Lena Carlberg, Head of Brand Marketing på Doktor24.

Alla pengar som Vaccine Forward samlar in går till GAVI (Globala Vaccinalliansen) COVAX AMC och på Vaccine Forwards hemsida kan man se hur långt de har kommit och hur de arbetar med att redovisa de medel som kommit in. I skrivande stund har de samlat in donationer som möjliggör över 41 000 vaccinationer.

– Den här pandemin kommer inte vara över förrän alla länder får tillgång till vaccin, och just nu saknas det flera miljarder kronor för att nå dit. Vi är därför så glada för vårt samarbete med Doktor24, för det gör det enklare för många fler att vara med och bidra, säger Vaccine Forwards grundare Elisabeth Thand Ringqvist.

Läs mer om Vaccine Forwards arbete här.

Om Doktor24

Doktor24 är digital vårdgivare som erbjuder vård genom chatt och video i din mobil eller dator. Doktor24 finns på plats med vårdpersonal i 60 hälsorum hos Apoteket AB runt om i landet där patienter kan få hjälp med ärenden såsom vaccinationer, blodtrycksmätning samt viss rådgivning och på några Hälsorum ges även möjlighet till provtagning. Tillsammans med Apoteket AB är Doktor24 Sveriges största vaccinatör. Doktor24 ägs av Investor, Stena Sessan, Ernström & Co och Apoteket AB och ingår i samma koncern som hälsoteknikbolaget Platform24.

Om Vaccine Forward

Mer än 2 miljarder människor lever i länder som inte har pengar att vaccinera sin befolkning, inte ens sin sjukvårdspersonal. Det saknas mer än 17 miljarder kronor för att vaccinera dem globalt. Vaccine Forward är en insamlingsorganisation för inköp och distribution av Covid-19 vaccin till världens 92 fattigaste ekonomier till förmån för Globala Vaccinalliansen (GAVI). Vaccine Forward är en svensk ideell förening, medlem i Giva Sverige, branschorganisationen för tryggt givande. Grundare av initiativet är Elisabeth Thand Ringqvist, affärsängel, entreprenör och styrelseproffs. Hittills har Vaccine Forward samlat in 40 000 vaccinationer sedan mars i år.

Elisabeth Thand Ringqvist, grundare Vaccine Forward, 0703 - 55 20 32

www.vaccineforward.org, @vaccineforward

Mira Lindahl, pressansvarig Doktor24, 0708-489084, mira.lindahl@doktor24.se

GAVI och COVAX AMC

GAVI är en internationell organisation som förenar aktörer från offentlig och privat sektor. GAVI har en ledande roll både i att samordna utvecklingen och inköpen av vaccin, genom COVAX Facility.

COVAX AMC har skapats för att säkerställa finansiering till de länder som inte har kapacitet att betala för sina vaccin. GAVI jobbar tillsammans med UNICEF och WHO för att säkerställa att infrastruktur och teknisk support är på plats för att säkert kunna distribuera Covid-19 vaccin till de som behöver.

GIVA

Giva Sverige är branschorganisationen för tryggt givande och arbetar med kvalitetssäkring, utbildning och kompetensutveckling samt intressepolitik med fokus på etisk, transparent och professionell styrning av ideella organisationer.