Nu kan SAS EuroBonus-medlemmar skänka Covid-19 vaccin med sina poäng

SAS EuroBonus-medlemmar kan nu, genom att använda sina poäng, skänka Covid-19 vaccin till någon i de fattigaste delarna av världen. Detta är möjligt tack vare ett samarbete med Vaccine Forward, en ideell insamlingsorganisation för inköp och distribution av Covid-19 vaccin till världens 92 fattigaste ekonomier.

SAS EuroBonus-medlemmar kan nu skänka ett Covid-19 vaccin till någon i världens fattigaste länder. 2820 SAS EuroBonus-poäng räcker till att vaccinera en person mot Covid-19 i något av världens 92 fattigaste ekonomier.

Alla pengar som Vaccine Forward samlar in går oavkortat till GAVI (Globala Vaccinalliansen) COVAX AMC och på Vaccine Forwards hemsida kan man se hur de arbetar med att redovisa de medel som kommit in. I skrivande stund har de samlat in donationer som möjliggör ca 200 000 vaccinationer.

– Den här pandemin kommer inte vara över förrän alla länder får tillgång till vaccin och just nu saknas det flera miljarder kronor för att nå dit. Vi är därför så glada för vårt samarbete med SAS EuroBonus, för det möjliggör för många fler att vara med och bidra, säger Vaccine Forwards generalsekreterare och medgrundare Sofia Hagelin.

Läs mer om Vaccine Forwards arbete här.

SAS EuroBonus-medlemmar kan skänka poäng till covid 19-vaccin här.

Sofia Hagelin, Generalsekreterare och medgrundare, Vaccine Forward, 0708-877695