Alliansen har privatiserat Bup i Botkyrka

Den moderatledda alliansen i Stockholms läns landsting har nu beslutat att privatisera barn- och ungdomspsykiatrin i Botkyrka och att på nytt upphandla Bup på Järva. Vänsterpartiet yrkade på att bägge verksamheterna ska drivas av landstinget vilket även S och MP instämde i.

- Det är ingenting annat än politisk klåfingrighet från de borgerliga att hela tiden utmana den offentliga vården och ifrågasätta om den är bra nog, säger oppositionslandstingrådet Birgitta Sevefjord (V).

- Man slår sönder en uppskattad verksamhet bara för att kunna sätta ”privat” som förtecken - är det att göra det bättre för invånarna? I så fall vilka invånare; de barn, ungdomar och föräldrar som får hjälp av Bup eller det borgerliga politiska etablissemanget?

Bup på Järva har sedan 2009 drivits privat av Praktikertjänst. Avtalet förlängs inte eftersom Praktikertjänst inte förmår driva verksamheten på nuvarande kostnadsnivå, därför ska den upphandlas ännu en gång.

- En barnpsykiatrisk verlsamhet är alldeles för känslig för att utsättas för denna ryckighet som riskerar att drabba både patienter och personal. Det bästa i detta läge hade varit att ta tillbaka Bup i egen regi och ge den stabila och långsiktiga förutsättningar där personalens kreativitet tagits tillvara, säger Birgitta Sevefjord.

För mer information: Birgitta Sevefjord (V), oppositionslandstingsråd, tel. 070 - 737 41 17

Jessica Nordh

Presskontakt Pressekreterare vid Stockholms stadshus Vänsterpartiet 076-122 95 19

Ingrid Falk