30-årsjubilaren Värne Skogstjänst byter namn till Värne Skog

Det har nu gått 30 år sedan familjeföretaget Värne Skogstjänst AB grundades av Magnus & Helena Gunnarsson i den lilla byn Värne utanför Vetlanda i Småland. I grunden är företaget sig likt, med samma ägare, men mycket har förändrats och utvecklats genom åren.

När företaget startade var det med manuell inriktning för att hjälpa markägare med röjning & gallring, med manuell motorsåg, samt plantering. Idag ser det lite annorlunda ut då "gallringsskördare" och "slutavverkningsskördare" gör de tunga jobben. Motorsågen finns dock kvar men i mindre omfattning. Röjsågen däremot är högst aktuell då många hyggen efter stormarna Gudrun och Per är redo för röjning, så här cirka 15 år efter dess framfart.

Bolaget samarbetar med lokala sågverk som de levererar timmer till via avverkningsuppdrag och leveransvirke. Plantering är fortfarande en stor del av företagets verksamhet liksom försäljning av plantor.

Idag har företaget expanderat och de bedriver sin verksamhet utifrån två kontor som är stationerade i Skede (Vetlanda) samt Uppsala. Till företaget är numera även bifirman Värne Bygg påkopplad som erbjuder snickeritjänster i Uppsala och Stockholmsregionen. Sonen John och svärsonen Rickard är även operativt verksamma i företaget vilket huvudägarna Magnus & Helena är väldigt tacksamma för.

I samband med 30-års firandet har logotypen bytts ut samt namnet förändrats en aning. Från Värne Skogstjänst AB till Värne Skog AB. Företagets vision framåt är att "det ska vara enkelt & lönsamt att äga skog" för så väl privata markägare som större skogsbolag. Det innebär att Värne Skog önskar vara den naturliga samarbetspartnern inom skogsförvaltning genom förtroende, tillgänglighet och god service. - Vi ska alltid sträva efter att skapa enkla och effektiva lösningar som ger resultat i form av ett långsiktigt mervärde såväl ekonomiskt som miljömässigt-.

• Skogsbruk, skogsvård

• Jönköping

Värne Skog AB är ett fristående skogsbolag som ägs av fam. Magnus & Helena Gunnarsson. Bolaget etablerades 1989 i den lilla byn Värne utanför Vetlanda.

Våra kunder är såväl privata skogsägare som skogsbolag i framförallt södra och mellersta Sverige. Vi är ett serviceföretag med det lilla företagets personliga bemötande och service i kombination med stora resurser genom ett brett nätverk med kompetenta entreprenörer och samarbetspartners. Det innebär att vi har möjlighet att åta oss allt från mindre röjningsuppdrag till hela förvaltningsuppdrag.