Pressmeddelande -

Mattias Backström, Åsa Peck och Leif Jacobsson - foto, måleri och skulptur, 9 februari-3 mars

Tre konstnärer samtidigt i Väsby Konsthall 9 februari – 3 mars!

Vernissage lördag 9 februari kl 12-16. Invigning kl 13. Fri(villig) entré.

Mattias Backström arbetar med kameran som sitt redskap för att få oss att öppna våra ögon så att vi kan se det som döljer sig bakom de invanda synspåren. Vänder vi blicken bara lite från det vi brukar titta påtill ett ställe som vi annarsinte ens ser, då öppnar sig spännande ytor och nya mönster träder fram.Där hittar Mattias sina motiv. Han är malmöfotograf och kallar sig självlärd.

Åsa Peck är utbildad i måleri och textil vid Göteborgs universitet och Konsthögskolan Holbaek i Danmark och har examen från University of Massachusetts inom måleri, teckning och litografi. Hennes abstrakta måleri växer fram likt musikaliska kompositioner där också collagetekniken smyger sig in ibland. Inspirationen hämtas ofta från den vilda bergslagsnaturen. Åsas måleri ställer krav på betraktaren, att kunna se det som gestaltas, att ta del av rytmen, färgerna och kompositionen – där allt blir en upplevelse av naturlyrik med starka dekorativa effekter!

Leif Jacobsson är utbildad vid Konstfackskolan i Stockholm, Konstakademien i Köpenhamn samt Konsthögskolan i Stockholm. Metall är ett material som ofta förekommer i Leifs konst, men han blandar gärna in måleri och objekt som är ”både och” eller ”varken eller” i det han skapar. I många av hans verk finns en klassisk/antik ton men den blandas gärna upp av science-fiction-element som får oss att fundera över vår egen roll i världen, i nuet och i framtiden.

Välkomna till länets vackraste Konsthall! Närmare än du tror!

www.mattiasbackstrom.com  www.asapeck.se  www.leifjacobsson.com www.vasbykonsthall.com