Kai Gyllström, Arla Sverige till vänster, Emilia Liljeström Agronod i mitten och och Lars Appelqvist, HK Scan till höger.

Agronod stärker upp med två nya ägare

Startup-bolaget Agronod utvecklar en ny nationell dataplattform som på lantbrukarnas villkor möjliggör storskalig datadelning och utveckling av nya digitala lösningar. Bolaget är ett samägt initiativ mellan Lantmännen, Växa, Hushållningssällskapet och LRF. Nu får Agronod ytterligare förstärkning när Arla Sverige och HKScan Sverige kliver in som två nya ägare.
Det är mycket positivt att Agronod nu kan bredda ägarbasen ytterligare och samla en väldigt stor del av svensk lantbruksnäring, säger Agronods vd Emilia Liljeström.

Agronod håller en snabb utvecklingstakt. I slutet av våren konkretiserade bolaget möjligheterna med samlad, strukturerad och delad data genom en pilotversion av ett nytt verktyg för automatisk klimatberäkning på gårdsnivå, Agrosfär. I september kom beskedet att Jordbruksverket beviljar finansieringi ett första steg på 50 miljoner kronor till Agronod för att utveckla en nationell dataplattform för delning av jordbruksdata. Nu sker nästa viktiga steg i utvecklingsresan: Agronod får förstärkning i ägarstrukturen i form av HKScan Sverige och Arla Sverige.

– Dataplattformen som vi utvecklar väcker stort intresse hos branschföretag, organisationer, myndigheter och lantbrukare. Att skapa konkret värde och nytta på gårdsnivå är centralt i det vi gör. Därför är det mycket positivt att Agronod nu kan bredda ägarbasen ytterligare och samla en väldigt stor del av svensk lantbruksnäring. Ägarkonstellationen står tydligt bakom vårt viktiga arbete med att möjliggöra ökad lönsamhet och hållbarhet för svenska lantbrukare genom datadelning, säger Emilia Liljeström, vd hos Agronod.

Värde framåt för hela branschen

Arla Sverige ägs i dag av cirka 2 200 mjölkbönder runt om i landet. Att kooperativet nu kliver in som ny ägare hos Agronod ser Kai Gyllström, vd för Arla Sverige, som ett viktigt steg i att underlätta Arla-böndernas vardag och bidra till konkret nytta på gårdarna.

– Vi är väldigt glada över att kliva in som ägare i Agronod. Genom att automatisera inhämtningen av mycket av den data som lantbrukare rapporterar i dag kan vi förhoppningsvis göra vardagen enklare för svenska Arlabönder, säger han.

Agronods dataplattform kommer att skapa värde framåt för hela branschen. Det menar Lars Appelqvist, vd för HKScan Sverige:

– Målet för vår satsning Gårdsinitiativet är att i nära samarbete med våra leverantörer identifiera och utvärdera konkreta insatser på gård med målet att sänka klimatavtrycket och öka miljönyttorna. För att lyckas med det behöver dessa insatser kunna mätas på ett enhetligt och kostnadseffektivt sätt. Agronods nya plattform är en utmärkt lösning, som vi är övertygade om att hela branschen kommer att kunna dra nytta av framöver. Ägarskapet är en värdefull möjlighet för oss att som ansvarstagande livsmedels-företag kunna bidra till hållbarhetsarbetet inom svenskt lantbruk i samverkan med övriga ägare,
säger Lars Appelqvist.

Stark förankring i svenskt lantbruk
– Ambitionen och målsättningen är hög med den datainfrastruktur som Agronod utvecklar. Branschen behöver samlas och agera för att möjliggöra ett starkare och mer lönsamt svenskt lantbruk och svensk livsmedelsindustri. För att klara det behövs affärsutveckling baserad på strukturerad, kvalitetssäkrad och lättillgänglig data. Agronods datainfrastruktur kommer omfatta all lantbruksdata och användas till en mängd innovationer och applikationer inom områden som hållbarhet, effektivitet och nya affärsmodeller. Därför är jag glad över att kunna välkomna Arla Sverige och HKScan Sverige som nya ägare. Tillsammans med de befintliga ägarbolagen Lantmännen, LRF, Hushållningssällskapet och Växa representerar ägarna en mycket bred konstellation av Sveriges lantbrukare – som utgör basen för svensk livsmedelsproduktion, säger Per Arfvidsson, styrelseordförande i Agronod.

r mer information eller intervjuförfrågningar kontakta:

Emilia Liljeström

VD Agronod

E-post: emilia@agronod.com

Lo Coucy
Business Development Director HKScan Sverige

E-post: lo.coucy@hkscan.com

Max Wallenberg

Presschef Arla Sverige

E-post: max.wallenberg@arlafoods.com

Om Agronod | Agronod.com

Agronod utvecklar en ny teknisk plattform för delning av svensk lantbruksdata. Målet är att accelerera utvecklings-takten i livsmedelssektorn, skapa samarbeten och möjliggöra innovationer som genererar lönsamma, innovativa och hållbara lantbruksföretag. Agronod är ett samägt bolag mellan Lantmännen, Hushållningssällskapet, LRF, Växa, Arla Sverige och HKScan Sverige. Tillsammans frigör vi kraften i lantbruksdata – för ett växande hållbart lantbruk.Arla

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna.

HKScan

Vi är ett nordiskt livsmedelsföretag med över 100 års erfarenhet av att tillverka lokalt och ansvarsfullt producerad mat. Vårt mångsidiga erbjudande innefattar hela värdekedjan, från gård till gaffel.

Växa har visionen att leda utvecklingen för en hållbar livsmedelsproduktion för djur, människor, miljö och ekonomi. Vi ägs av drygt 6000 medlemmar som också är kunder oftast verksamma inom mjölk- och nötköttsproduktion.

Lantmännen

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 19 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda och omsätter 55 miljarder SEK på årsbasis. Genom forskning och verksamhet i hela värdekedjan tar vi ansvar från jord till bord.

Hushållningssällskapet

Sveriges 15 Hushållningssällskap utvecklar och levererar oberoende kunskap för landets framtid till landsbygdens näringar. Tillsammans är vi ca 1000 medarbetare och vi har 25 000 medlemmar.

LRF

Lantbrukarnas Riksförbund är en partipolitiskt obunden intresse- och företagarorganisation för människor och företag inom de gröna näringarna. LRF:s omkring 134 000 medlemmar driver tillsammans nästan 66 500 företag.