Svensk mjölkproduktion är världsledande på klimatsmart mjölkproduktion

Behövs svensk mjölkproduktion?

Svensk mjölkproduktion är hållbar, bidrar till sysselsättning och producerar sunda produkter med högt näringsinnehåll. Ledande forskare har dessutom nyligen konstaterat att mjölk även i framtiden kommer vara en viktig del av en hållbar kost – både för vår hälsa och för vår planet.

Växadagarna arrangeras av Växa Sverige tillsammans med HKScan, Lantmännen, LRF och LRF Konsult. Växadagarna äger rum på Umeå Folkets Hus den 29 och 30 januari respektive den 5 och 6 februari på Elmia i Jönköping. Första dagen startar i den globala marknadsutveckling och avslutas med diskussioner om utsikter och möjligheter för lönsamhet i det enskilda lantbruksföretaget. Andra konferensdagen avslutas med ett pass kring svensk och europeisk jordbrukspolitik. Passet inleds med en presentation kring svensk mjölkproduktions mervärden, presenterade av LRF Mjölk.

Varför ska man som politiker bry sig om svensk mjölkproduktion

Svenska kor är bland de friskaste i världen, svensk produktion är hållbar och lantbruket är viktigt för sysselsättningen, menar LRF Mjölk.

Svensk mjölkproduktion bidrar med unika värden till samhället och miljön vilket gör att en ökad svensk mjölkproduktion borde ligga högt upp på alla politikers agenda, säger Lisa Ehde chef för LRF Mjölk. Vi har sammanfattat svensk mjölkproduktions bidrag till samhället så att alla besökare på Växadagarna får ta del av dem.

- Svenska mjölk- och köttproducenter är måna om sina djur och levererar klimatsmarta produkter. Men vi har ibland svårt att med fakta bemöta den diskussion som finns i media kring klimat och djurhållning. Vi vill se till att alla i mjölk- och köttföretagare på ett tydligt sätt kan företräda vår bransch. Vi känner önskemålet från våra kunder och medlemmar kring att förse dem med budskap de själva kan använda, säger Dorit Greve, vd Växa Sverige. Jag tycker dessutom det är viktigt att man är stolt över sitt företag och över att verka i branschen. Vi vill på sikt gå vidare så att alla mjölk- och köttföretagare har argument för att vi alla tillsammans ska kunna lyfta fördelarna med vår näring.

Läs er om Växadagarna och om de olika programpunkterna på: www.vxa.se/vaxadagarna

Sista anmälningsdag för Växadagarna i Jönköping är den 29 januari.

För mer information kontakta:

Dorit Greve, vd Växa Sverige: dorit.greve@vxa.se, telefon: 010-471 09 11

Lisa Ehde: lisa.ehde@lrf.se, telefon: 08-787 50 13