Efter årets auktion kan vi konstatera att bra avelsmaterial värderas högt, säger Louise Rydberg, vd Svensk Köttrasprövning

Bra avelsmaterial värderas högt trots nya utmaningar

Vid Gunnarps digitala auktion såldes 102 köttrastjurar där hela 60 procent av antalet startvägda tjurar blev auktionsgodkända. Priserna var stabila och högst bud fick herefordtjuren 7459 Ed Quickspace som såldes för 121 000 kr, vilket var högsta priset någonsin för en ettårig herefordtjur.

Varje sensommar samlas de bästa tjurkalvarna i landet på prövningsstationen i Gunnarp utanför Hörby. Här föds de upp under likartade förutsättningar i ett gemensamt stall. Efter att allt från hälsa, tillväxt, lynne, fertilitet, klövhälsa, slaktkroppsegenskaper till exteriör nogsamt mätts och värderats under 154 dagar auktionerades tjurarna ut. Tjurarna kommer nu ut till köpare i hela landet och kommer att bidra till positiva avelsframsteg i dessa besättningar under många år.

VikingGenetics köpte fem tjurar

Den digitala auktionen avslutades fredagen den 22 mars. Totalt såldes 102 köttrastjurar på årets auktion. En hög andel, hela 60 procent, av tjurarna denna prövningsomgång blev auktionsgodkända. Detta är toppskiktet av de 175 tjurar som startvägdes i september. Totalt sju tjurar ropades in för sexsiffrigt belopp, varav en av dem var ett återrop. Till aktuell prövningsomgång har sju besättningar lämnat tjur för individprövning för allra första gången, vilket är mycket glädjande.

Viking Genetics köpte fem tjurar; en hereford, tre charolais och en limousin. Dessa är främst utvalda för användning till korsning på mjölkras, men de flesta kan även vara intressanta för renrasavel.

Hereford hade högst medelpris

Hereford stod för årets högsta medelpris med 59 765 kronor och noterade därmed ett nytt högsta medelpris för rasen. Bäst betalda blev herefordtjuren 7459 Ed Quickspace med P-tal 122, uppfödare Hanna och Bengt Johansson, som såldes för 121 000 kr. Ed Quickspace är därmed den bäst betalda ettåriga herefordtjuren som sålts på individprövningens auktion.

Årets medelpris slutade på 53 784 kr, vilket är något lägre jämfört med föregående år. Detta beror troligtvis på pressad likviditet bland uppfödarna samt diskussioner om Mycoplasma bovis.

Ras

Medelpris

Bästa betalda per ras

Hereford

59 765 kr

Ed Quickspace (121 000 kr)

Simmental

55 391 kr

Grand Slam av Amalienlund (88 000 kr)

Charolais

53 295 kr

Urax av Snogge (109 000 kr)

Limousin

51 222 kr

Ultimat av Bra-Ko (70 000 kr)

Angus

43 333 kr

Extrem av Elghammar och Eric av Davidsta (51 000 kr)

Smittskydd viktig fråga för köpare och uppfödare

Vid en provtagning i december påvisades antikroppar mot Mycoplasma bovis hos samtliga tjurar på prövningen. Efter en utökad provtagning i avelsbesättningar, med närmare 900 djur provtagna, har råd tagits fram för köpande besättningar.

-Resultatet från provtagningen har tillfört ny och viktig information om Mycoplasma bovis i avelsbesättningar och kunskapen kommer hela näringen till gagn. Efter årets auktion kan vi konstatera att bra avelsmaterial värderas högt, även med de utmaningar som finns kring smittskydd och Mycoplasma bovis. Nu behövs en samling i branschen och en hållbar strategi framåt för hur Mycoplasma bovis ska hanteras inför kommande insättning på prövningen och som till exempel Elmia djurutställning i oktober i år, likväl som för livdjursförsäljande besättningar generellt, säger Louise Ryberg

Bästa tjur inom respektive ras

Årets visningsdag den 16 mars, då årets auktionstjurar visades och presenterades, var även i år välbesökt med närmare 600 besökare. I samband med visningsdagen gick även startskottet för den digitala auktionen. På visningsdagen delade Köttrasprövningen ut pris till bästa tjur i respektive ras (se lista nedan).

Fakta från Gunnarps auktion 2024

Pris för bästa tjur i respektive ras 2024

Priset går till den auktionsgodkända tjur som har högst P-tal* inom varje ras.

Angus: 330 ENZO AV NYNÄS P-tal 126
Uppfödare: Wiklert Nynäs AB

Charolais: 655 UNESCO AV FÄRGSHULT P-tal 126
Uppfödare: Mikael Johansson

Hereford: 5731 YARI AV BRUNARED P-tal 125
Uppfödare: Lars och Helena Dahlqvist

Limousin: 1769 ULV AV ALSLÖF P-tal 123
Uppfödare: Karl Nilsson

Simmental: 587 FRAGGEL AV BJÖRNAHULT P-tal 125
Uppfödare: Pär och Marina Björnerman

*I P-talet (prövningstalet) vägs fler egenskaper in utöver T-tal och syftet är att det ska spegla tjurarnas samlade kapacitet på ett mer komplett sätt.

Följande tjurar köptes av VikingGenetics

Hereford

Hamras Lotus (VB Excellent/Days Horizon PP) uppfödare Lennart Svensson, Tvååker

Charolais

Usain av Ekorrbacken (KS Level Up/VB Gustav) uppfödare Josef Eriksson, Enköping

Usko av Rosendal (VB Pagh PP/Easy Gain) uppfödare Rolf Svensson, Vetlanda

Uz av Askome (KS Level Up/VB Ferb) uppfödare Askome Charolais, Harplinge

Limousin

Urex av Sågforsen (Rocky av Källegården/Dragos av Duderö) uppfödare Robert Lundström, Hörnsjö

Fakta om Svensk Köttrasprövning

Svensk Köttrasprövning AB bedriver individprövning av köttrastjurar och deltar i utvecklingen av metodik för avelsvärdering av köttrasdjur. Svensk Köttrasprövning AB ägs av Nordiska Avelsföreningen för Biffraser (NAB), Växa och Svenska Köttföretagen.