-Vi är mycket nöjda med rörelseresultatet 2021 och personalen i Växa har gjort ett fantastiskt jobb, säger Magnus Carlman

Ett år med stora satsningar och bra rörelseresultat

För 2021 har Växa rekordhög nettoomsättning om 459 Mkr och ett rörelseresultat om 3,3 Mkr. Utmärkande för året är satsningar inom kompetensförstärkning, samarbeten och digital utveckling samt firandet av Växas 10-årsjubileum.

Under 2021 uppvisar Växa en ökning av nettoomsättning med 19 miljoner till 459 miljoner, vilket är den högsta omsättningen hittills för företaget. En rad satsningar för framtiden som ny dosshop, satsning på kompetensutveckling och nyanställningar medför att rörelseresultatet följer resultatkravet. Just nu presenteras Växas årsbokslut på ett trettiotal kretsmöten över hela landet.

-Vi är mycket nöjda med rörelseresultatet 2021 och personalen i Växa har gjort ett fantastiskt jobb. De satsningar som gjorts under året bland annat på digital utveckling är relevanta då Växas kunder blir alltmer vana vid digitala lösningar för inköp, digitala möten och digifysisk rådgivning. Under de senaste åren har vi också lagt ett antal miljoner i det digitala infrastrukturprojektet och satsningar på MinGård® och andra digitala verktyg, säger Magnus Carlman, styrelseordförande Växa.

Medlemsnytta motsvarande två procent av omsättning

Under 2021 levererades medlemsnytta om 11,6 Mkr inom områden som att driva mjölk- och nötköttsproducenternas intressen utifrån Växas kompetensområden, stimulering av nyrekryteringar till branschen, nordiskt avelsarbete och områden som att driva forskningsresultat. En extraordinär del var webbinarier och kalas för Växas medlemmar med anledning av Växas 10-årsjubileum.

-2021 har varit ett jubileumsår då kunskapsföretaget Växa har satsat inom flera nya områden. En ny design har tagits fram, vi har satsat på podd och haft tio uppskattade webbinarier. En allt större del av vår rådgivning utförs digitalt, vilket sparar resurser både för våra kunder och vår personal. Under året som gått har Växa inte bara satsat digitalt utan även i samarbeten och i de bolag som Växa numera är delägare i Tillväxtbolaget, Köttrasprövningen och Agronod, säger Dorit Greve, vd Växa.

VikingGenetics resultat påverkar Växa

En rad förändringar har under året genomförts inom VikingGenetics, vilket påverkar deras resultat negativt. Detta medför att värdet minskar av Växas 25-procentiga ägarandel i VikingGenetics och Växas resultat för 2021 skrivs ner till -15 Mkr.

- Våra samarbeten, vår personal och årets fokus på hållbarhet har utvecklat Växa och gör att vi står starkt på marknaden. För 2022 har vi valt att inte höja priserna, vilket vi bedömer var helt rätt beslut med tanke på dagens i övrigt eskalerande priser. Växa har en stabil och stark position och vi vill vara ett fortsatt stöd för kunder, medlemmar och för branschen som helhet. Växa behövs mer än någonsin, avslutar Dorit.

För ytterligare information kontakta:

Magnus Carlman, styrelseordförande Växa Sverige, magnus.carlman@vxa.se, 070-352 06 22

Dorit Greve, vd Växa Sverige, dorit.greve@vxa.se, telefon 010-471 09 11

Carina Fredriksson, ekonomichef Växa Sverige, carina.fredriksson@vxa.se, telefon 010-471 09 31