Johan Pilspets, Gunnar Pilspets, Lotta Pilspets, Bo Carlsson, Joakim Hultman, Kenny Andersson, Carina Pettersson Saknas på bild gör Ahmad Nazari Hunden heter Viggo.

Familjen Pilspets är Sveriges Reproduktionsmästare 2022

Teamwork, ett gediget flerårigt arbete med djurhälsan och aktivitetsmätare ligger bakom att familjen Pilspets i Ringarum nu är Sveriges Reproduktionsmästare 2022

Att familjen Pilspets lyckats nå RE-värdet 0.54 är ett fantastiskt resultat. Alla som jobbar på gården är delaktiga i framgången då allas insatser bidrar till den goda fruktsamheten, menar familjen Pilspets.

RE-värdet betyder reproduktionseffektivitet och speglar hur arbetet med fruktsamheten fungerar i besättningen. Måttet summerar management och biologi och räknas fram genom att dräktighetsprocent multipliceras med inseminationsprocent. Ett RE-värde över 0,3 är bra och är över medeltalet i landet. Ett värde över 0,5 är mycket högt, även med internationella mått mätt.

Djurhälsan och kalvarna i fokus

Djurhälsan är något gården jobbat med under många år och något som tog fart när de med hjälp av Växas veterinärer började arbeta med djurhälsan i stort. Familjen Pilspets menar att de har ökat satsningen på djurhälsa och friska kor, i stället för att ha så stort fokus på att maximera foderstat och mjölkmängd. Rutinerna på gården har setts över och det jobbet har gjorts tillsammans med Växa. Genom att lägga fokus på kalvarna lägger familjen också grunden för framtiden mjölkkor.

- Vi börjar redan med kalvarna och där har vi en jätteduktig djurskötare, Carina, som ansvarar för att hålla dem friska med goda råmjölksrutiner och luft i systemet samt torra ströbäddar utan flugor. Redan från start jobbar hon med att få lugna, tama djur som inte blir stressade av hantering och det lönar sig verkligen när de blir äldre, säger Lotta Pilspets.

Gården använder också ViLA, villkorad läkemedelsrådgivning. Hög kvalitet på fodret är viktigt för djurhälsa och produktion, menar familjen, och ett riktigt bra ensilage med bra mineralbalans är en förutsättning för en riktigt bra foderstat.

Aktivitetsmätare gör skillnad

Familjens bästa tips till andra gårdar är att satsa på aktivitetsmätare på både kvigor och kor. Det har gjort stor skillnad i hur många brunster de hittar jämfört med första året då de var utan aktivitetsmätning. Målet är att kvigorna kalvar in vid 24 månaders ålder och med hjälp av aktivitetsmätare och noggrann brunstkoll fångas både kvigor och kor upp bra i flödet, och de som inte brunstar kollas upp av besättningsveterinären.

Kriterier för att bli Reproduktionsmästare

För att kunna bli RE-mästare behöver vissa kriterier vara uppfyllda, som att inte använda tjur för avel, inte vara ett rent kvighotell, besättningen får inte ha avvikande värden på inseminationsintervallen och rapporteringen ska skötas korrekt. För att lyckas bra med sin RE krävs bland annat bra brunstpassning, att djuren har bra förutsättningar att visa brunst samt noggranna rutiner för övervakning och rapportering. Dessutom ska besättningen ha god djurhälsa och bra seminteknik.

För mer information, kontakta:

Helena Kättström, avdelningschef Djurhälsa, mejl: helena.kattstrom@vxa.se, telefon: 010-471 05 30

Nedan lista över gårdar som fått utmärkelsen repromästare i sin krets:

Krets

RE från MinGård®