Lars-Inge Gunnarsson har utvecklat den egna mjölkproduktionen till en av landets främsta, parallellt med arbetet för branschen.

Guldnålen – LRFs fina utmärkelse – ges till Lars-Inge Gunnarsson

Vid LRFs riksförbundsstämma tilldelades Lars-Inge Gunnarsson Guldnålen, LRFs förtjänsttecken. Utmärkande för Lars-Inge är affärsmässighet och förändringsarbete.

Vid riksförbundsstämman utses vinnarna av LRFs Guldnål, vilket är LRFs utmärkelse till personer som utvecklat lantbruksbranschen på ett förtjänstfullt sätt. I år tilldelas Lars-Inge Gunnarsson, Laholm, detta fina pris.

Delaktig i husdjursföreningarnas och Växas utveckling

Lars-Inge har arbetat i flera decennier för svenskt lantbruk i allmänhet och för avelsarbetet inom svensk nötkreatursuppfödning i synnerhet. Redan 1983 blev han invald i Hallands husdjurs styrelse. Där arbetade han fram tills bildandet av Växa 2011, där han var aktiv i styrelsen fram till 2019, de sista åren som vice ordförande. Lars-Inge var även ordförande i Svensk husdjursskötsels (SHS) förvaltningsråd från 1992 till 1998. Därefter bildades Svensk Mjölk med Lars-Inge som styrelseledamot fram tills bildandet av LRF Mjölk 2013.

Pådrivande kraft för att skapa NAV och VikingGenetics

Lars-Inge har varit med och tagit avgörande beslut för utvecklingen inom svenskt och nordiskt avelsarbete. Hans insats för avelsarbetet började i Låglands avel där han blev invald i avelskommittén 1985. Låglands avel fusionerades 1992 till Genetics Sweden som 1996 blev Svensk Avel, en rikstäckande förening, med Lars-Inge som ordförande. 2008 fusionerade Svensk Avel med Danska Dansire. När Finland gick med i företaget 2010 bilades VikingGenetics med Lars-Inge som ordförande, vilket var en post han hade fram till 2022.

2002 var Lars-Inge delaktig i att skapa Nordisk Avelsvärdering, NAV, där all avelsberäkning sker för Sverige, Finland och Danmark. Även där var han ordförande fram till 2022.

Magnus Carlman, ordförande Växa, har arbetat med Lars-Inge i en rad år.

-Lars-Inge har hela tiden varit drivande och framsynt samt insett vikten av att ta beslut om förändringar i tid. Detta är speciellt viktigt inom aveln där utvecklingen har varit otroligt stor de senaste åren. Jag skulle vilja hävda att Lars-Inge har en mycket stor del i att vi fortfarande har ett konkurrenskraftigt och framgångsrikt nordiskt avelsföretag i Viking Genetics, säger Magnus.

-Förutom arbetet inom nordisk avel har Lars-Inge tillsammans med sin familj byggt upp ett imponerande företag hemma i Laholm. Där har han ett av landets största mjölkföretag med i dagsläget 1450 mjölkkor, totalt ca 5000 djur och 3200 ha växtodling, avslutar Magnus.

Vi gratulerar Lars-Inge till den fina utmärkelsen som är ett erkännande för de insatser han gjort för utvecklingen inom svensk avel för nötkreatur och för svensk mjölkproduktion. Hans förmåga att skapa och driva samarbeten på nationell och nordisk nivå utgår från genuint engagemang och framstående affärsmässighet.