Vi vill öka svenska mjölk- och köttproduktion för att det är bra både för Sverige och globalt, säger Marita Wolf, styrelseordförande Växa Sverige

Hållbart företagande på gården med företagaren i fokus

Växadagarna är mötesplatsen där mjölk- och köttföretagare utbyter kunskap för att öka konkurrenskraften i svensk mjölk- och köttproduktion. 2020 samlas vi med temat ”Hållbart företagande på gården”. Att Dina Försäkringar är en av medarrangörerna pekar på betydelsen av hållbart företagande för människan såväl som för djur, miljö och ekonomi.

Årets Växadagar har ett gårds- och konära fokus och inleds av holländarna Joep Driessen och Bert van Niejenhuis med programpunkten ”Cow Signals -Happy cows, happy farmers, happy planet”. Eftermiddagen delas upp i parallellpass med fler gårdsnära ämnen.

Vi är bland de bästa i världen och vill öka vår produktion

Sverige har friska, högavkastande djur. Sextio procent av svenskt nötkött kommer från mjölkras, vilket innebär att många mjölkkor producerar både mjölk och kött.

-Svensk mjölk- och köttproduktion är en av världens mest hållbara, och det ska vi vara gemensamt stolta över. Jag menar att vi redan är dubbelt så bra som resten av världen genom att vi inom svensk mjölkproduktion är ungefär hälften så klimatbelastande som resten av världen. Vår användning av antibiotika är dessutom världsunikt låg. Vi vet också att åtgärder som leder till ökad hållbarhet nästan alltid är bra för lönsamheten. Målet är att vår produktion ska öka för att det är bra för Sverige och för att högre produktion här även leder till lägre klimatbelastning globalt sett, säger Marita Wolf, styrelseordförande Växa Sverige.

Vi sätter människan i fokus inom hållbarhetsarbetet

Under Växadagarnas eftermiddagspass hålls bland annat presentationer om hur väsentligt ledarskap och god arbetsmiljö är både för ökad hållbarhet för människan och för företagens lönsamhet.

-Vi pratar alltför lite om människan i företaget när vi diskuterar hållbarhet. Därför är jag extra glad att vi i år har med oss Dina Försäkringar som samarbetspartner. Vi kan tillsammans lyfta områden som trygghet och säkerhet i företagandet och hur viktigt det är att sätta människorna som arbetar på gården i centrum, säger Marita Wolf.

- Vi är jätteglada att få vara en del av Växadagarna! För oss är det viktigt att kunna bidra till att Sveriges mjölk- och köttproducenter får ny kunskap som kan stärka dem och ge förutsättningar för än mer livskraftiga och hållbara företag. En viktig hållbarhetsaspekt är förstås att ha bra försäkringar som kan hjälpa till att bibehålla företagets likviditet om oturen är framme, men det är också viktigt att ta hand om människan. Växadagarna är ett utmärkt tillfälle att skapa nya kontakter och känna stolthet för det arbete man utför. Det är trots allt alla de som arbetar på gårdarna som bidrar till att skapa framgångsrika företag, säger Annika Engquist, försäljningschef Lantbruk & Företag på Dina Försäkringar och projektledare för Växadagarna.

Växadagarna arrangeras av Växa Sverige tillsammans med Dina Försäkringar, HKScan, Lantmännen, LRF och LRF Konsult. Konferensen äger rum på Umeå Folkets Hus den 28 och 29 januari respektive den 11 februari i Växjö och den 13 februari i Örebro. Från och med den 15 november är du välkommen med din anmälan till Växadagarna mjölk och kött. www.vxa.se/vaxadagarna

För mer information kontakta:

Annika Enquist, Försäljningschef Lantbruk, Dina FörsäkringarAnnika.Engquist@dina.se, 076-119 12 06

Carolina Markey, Projektledare Växadagarna, carolina.markey@vxa.se, 010-471 09 40

Mette Rehnström, Marknads- och kommunikationschef mette.rehnstrom@vxa.se010-471 06 42