Foto: Tidningen Husdjur

Målmedvetna Ängesbäckens Lantbruk är Herd of the Year 2023!

Avelsintresset med målet friska och hållbara djur driver mjölkproduktionen framåt. Arbetet med aveln är också ett sätt att se framstegen menar Petra Sandegren på Ängesbäckens Lantbruk.

Ängesbäckens Lantbruk i Ånäset är ett mjölkföretag i framkant, som på ett föredömligt sätt arbetat målmedvetet med avel under många år. Gården ägs och drivs av Petra Sandegren, Göran Olofsson och Ingrid Sundbom tillsammans med åtta anställda. Petra är den som har huvudansvaret för djuren, och Göran är även styrelseordförande för Norrmejerier.

De 300 korna mjölkas i fem robotar, och avkastningen ligger på strax över 12 000 kg ECM, med 4,4% fett och 3,6% protein. Gården har testat sina djur genomiskt i nästan tio år, och numera genomtestas alla kvigor och resultaten ligger till grund för avelsarbetet.

- Vi har genomtestat sedan 2014, och det har betytt mycket för avelsarbetet. Det är ett väldigt bra verktyg som gör att man kan sortera på egenskaper man tycker är viktigare än andra. Det är jättekul att få tillbaka resultaten och jämföra med de beräknade avelsvärdena, säger Petra Sandegren.

Friska och hållbara djur – det är det man vill ha

I aveln är friska och hållbara djur det främsta målet. Växas avelsrådgivare har länge arbetat tillsammans med gården och varit viktiga bollplank och del av framstegen. Det har funnits flera olika fokusområden för att få fram de friska och hållbara djuren och arbeta bort problem. Klövhälsa, juverhälsa, fertilitet och så mjölkflöde för att korna ska passa i roboten. Avelsintresset driver produktionen framåt, men gör också jobbet som mjölkproducent roligare.

- Det skulle vara så tråkigt om man inte engagerade sig i någonting, då har man ju ingenting att se fram emot! Det är också ett sätt göra produktionen till något kul, ett sätt att se framstegen, säger Petra.

Petra tycker om att på att prova nya saker i aveln, till exempel att prova olika linjer och olika raser i besättningen. Majoriteten av korna i stallet är holstein, men det finns även en hel del SRB, ProCROSS och ett par brown swish. 2022 blev gården dessutom recipientbesättning för VikingGenetics embryoprogram och lägger nu in mellan åtta och tio embryon i månaden.

- Vi får hit frysta embryon från VikingGenetics, samt spolar och lägger in färska embryon från våra djur. Vi lägger in embryon på de djur med ett NTM under 14, sådana djur man kanske inte egentligen är intresserad av att avla vidare på. Att vara recipientbesättning är ju ett sätt att få snabbare avelsframsteg i vår egen besättning, och det är roligt att få göra något nytt, säger Petra.

Det gäller att kunna anpassa sig

Gården håller just nu på och utökar besättningen med målet att det ska bli 320 mjölkande, men kanske också ännu fler. Det gör att gården inte sorterar bort kvigor riktigt lika strikt som tidigare, just för att få fler rekryteringskvigor. Att vara mjölkbonde är att kunna anpassa sig och förändra strategin efter hur läget ser ut. På Ängesbäckens Lantbruk har de fått lägga om avelstrategin efter att förutsättningarna förändrats.

- Vi seminerar nu med 40% X-Vik köttrasdoser, 50% X-Vik mjölkrasdoser och så 10% konventionella doser. När vi inte kunde fortsätta sälja våra tjurkalvar till vår kalvköpare lade vi om strategin för att få köttraskvigor som vi sparar på gården. Våra stall lämpar sig bättre för kvigor, så det blev vår lösning, säger Petra Sandegren.

Motiveringen till Herd of the Year 2023

Ängesbäckens Lantbruk i Ånäset är ett mjölkföretag i framkant som på ett föredömligt sätt arbetat målmedvetet med avel under många år.

De var tidiga med att genomtesta alla kvigor och använder X-Vik i kombination med stor andel köttras-semin för att ytterligare öka hastigheten på avelsframsteget. I kombination med långvarig exteriörbedömning har de kunnat avla för högproducerande djur med god exteriör, vilket är en strategi som har resulterat i flera spolkontrakt där kvigor har spolats på gården och några har köpts in av VikingGenetics.

Det starka avelsintresset och goda rutinerna inom fruktsamhet har lett till att gården blivit en recipientbesättning för VikingGenetics embryoprogram. De allra bästa hondjuren som inte spolas blir seminerade med tjurfäder och spoltjurar för att öka chanserna att bidra med en semintjur till VikingGenetics avelsprogram.

Med stort fokus på avel och management är årets pristagare en förebild för svensk mjölkproduktion och värdig mottagare av utmärkelsen ”Herd of the year.”

- Louise Helmer, CEO VikingGenetics

Om “Herd of the Year”

Utmärkelsen är VikingGenetics pris och utses årligen. Avelsrådgivare nominerar genom en skriftlig motivering.

Kriterierna för att vinna utmärkelsen är att vara innovativ I sitt avelsarbete. Exempel kan vara att arbeta aktivt med genomiska analyser, genomföra spolningar och/eller inläggningar av embryon. Besättningen ska bidra till utveckling av de nordiska avelsprogrammen. Att ha sålt tjurar eller kvigor till VikingGenetics är meriterande.

I juryn för priset sitter experter från VikingGenetics forsknings- och avelsavdelningar.

Ängesbäcken Lantbruk AB

• Ägs och drivs av Petra Sandegren, Göran Olofsson och Ingrid Sundbom
          • Antal kor: 323, 299 mjölkande
          • Avkastning: 12 098 ECM 4,4% fett 3,6% protein