NCDX® ger smidig dataväxling mellan mjölkrobot/kodatabas

NCDX® ger smidig dataväxling mellan mjölkrobot/kodatabas

Från februari går det att utväxla data mellan mjölkrobot och Kokontrollen®. Cirka 95 mjölkgårdar med LELYS system är igång och DeLaval-gårdar har startat upp ett antal gårdar för testning.

NCDX är en gemensam nordisk lösning för överföring av data mellan gårdsbaserade management-system, t ex LELY T4C, DeLaval Delpro, och respektive lands kodatabas. Överföringen av data sker i realtid, d v s när en användare registrerar en uppgift i gårdssystemet som stöds görs överföringen direkt online. NCDX ägs, utvecklas och förvaltas gemensamt av de nordiska organisationerna för rådgivning och service för mjölkproduktion, d v s av Växa Sverige, SEGES i Danmark, Proagria i Finland samt Tine i Norge och RML på Island.

Användning av MinGård® gör att alla uppgifter visas och kan användas

LELY har på några testgårdar testat mot sitt managementprogram T4C sedan mitten av december förra året. Nu är cirka 95 gårdar med LELY-utrustning igång. För att kunna göra överföring av data från LELY krävs en tilläggsmodul, kallad LDEX. Alla uppgifter stöds inte av systemet och LELY rekommenderar att Växa Sveriges managementsystem MinGård används för att komplettera och för att t ex kunna se uppgifter som utgångna djur.Alla uppgifter som överförs med NCDX är direkt efter överföring möjliga att se i MinGård samt respektive managementsystem.

Mjölkproducenten behöver bara lägga in uppgifter en gång

Med anslutning till NCDX är fördelen att överföring av uppgifter sker när besättningsägaren registrerar en uppgift i LELY T4C. Detta förenklar för djurägaren och snabbar upp överföring till Växa Sveriges kodatabas. Det användaren måste vara observant på är att lägga in rätt uppgifter då även felaktiga uppgifter annars förs över. Uppgifter kan även hämtas och skickas i andra riktningen från kodatabasen där händelser upp till tre månader bakåt i tiden kan hämtas upp för överföring.

Intresserade mjölkproducenter kontaktar sin mjölkrobotleverantör

Om en LELY-gård vill börja använda sig av tjänsten tar man kontakt med sitt LELY-center, för att förvissa sig att man har LDEX och korrekt version av denna modul. DeLaval-gårdar som är intresserade av att komma igång, när DeLavals testningen är klar, kontaktar DeLaval Sales Center. Ingen särskild anmälan till Växa Sverige behövs. Från Växa Sveriges sida är tjänsten kostnadsfri. På sikt kommer detta överföringssätt att ersätta Postmästarmodulen i KKPC.

För mer information kontakta:

Catrine Nelson, Kokontroll®, Växa Sverige, catrine.nelson@vxa.se 010-471 09 23

DeLaval Sales Center via företagets växel: 08-550 29 400

Ett Lely Center:

-Lely Center Flarken: 0934-177 70

-Lely Center Lidköping: 0510-269 00

-Lely Center Västervik: 0493-120 60

Fakta:

Om dataöverföring Växa Sverige och LELY

Uppgifter som överförs till Växa Sverige och som stöds av LELY T4C är följande:

Individdata - Identitet

Kalvningar

Semineringar/Betäckningar

Dräktighetsundersökningar

Sinläggning

Mjölkavkastning – Mjölkuppgifter (Överförs till AMS-link via NCDX)

Uppgifter från Växa Sverige –> LELY T4C

Provmjölkningsresultat – Analyser, ECM

Övrigt som ovan.

Om dataöverföring Växa Sverige DeLaval

Från DeLavals robotprogram sker datautväxling med all data.