Över 50 års historisk data med jämförelser

Över 50 års historisk data med jämförelser

I över femtio år har vi samlat in data från mjölk- och köttbesättningar, som bland annat visar produktionsvärden för avkastning, fruktsamhet, åldersfördelning och besättningsstorlekar.

Nu finns också tre typer av tabeller som ger dig möjlighet att jämföra avkastning beroende på stalltyp, jämföra eko och konventionell produktion och se skillnader i avkastning mellan olika mjölkningssystem.

Husdjurstatistiken är sammanställd av uppgifter från gårdar som anslutit sig till officiell Kokontroll, KAP för nötköttsproducenter eller Härstamningskontroll. Vi samlar också in data från seminverksamheten. Vi sammanställer djurhälsouppgifter från veterinärverksamhet och slaktdata. Andelen lantbrukare som är anslutna till Kokontrollen är över 80 procent – vilket gör husdjurstatistiken tillförlitlig.

• Kontrollen är till stor nytta för lantbrukarna själva och för företagare som bistår lantbrukaren med rådgivning. Statistiken är tillförlitlig, tillgänglig och ger möjlighet till analyser och jämförelser 50 år bakåt i tiden. Det gör svensk husdjurstatistik unik i världen! säger Catrine Nelson, Avdelningschef Kokontrollen & KAP.

Tre nya tabeller med jämförelser

Förra året gjordes ett par nya analyser, vilket resulterade i tre nya tabeller där du kan göra följande jämförelser:

• Jämförelse mellan produktions- och stalltyp för mjölkproduktion och celltal.
  • Jämförelse mellan produktions- och stalltyp för kalvningsuppgifter och rekrytering
  • Jämförelse mellan produktions- och stalltyp för fruktsamhet

Anslutna besättningar – fler möjligheter

Husdjursstatistiken finns tillgänglig för alla på vår webbplats. Men genom anslutningen till Kokontroll eller KAP kan man göra analyser och jämförelser som matchar just den egna verksamheten. Dessutom får man tillgång till digitala verktyg och nyckeltal som räknar på gårdens specifika data i jämförelse med andra.

Läs mer här: https://www.vxa.se/fakta/styrning-och-rutiner/mer-om-mjolk/

För mer information kontakta: Nils-Erik Larsson
Kokontroll & KAP Växa Sverigenils-erik.larsson@vxa.se 010-471 06 43

Catrine Nelson Kokontroll & KAP Växa Sverige catrine.nelson@vxa.se 010- 471 09 23

Mer om husdjursstatistikens källor

Kokontroll: Resultat för bland annat avkastning, fruktsamhet, rekrytering, åldersfördelning. Resultaten är uppdelade i tabeller för hela landet, för respektive husdjursförening och per ras. Det finns också uppdelningar med resultat för olika avkastningsnivåer och besättningsstorlek för vissa av tabellerna.

KAP för nötköttsproducenter: KAP är Kokontrollens motsvarighet i besättningar som bedriver avel för köttraserna eller föder upp köttdjur för slakt.

Seminverksamheten med nötkreatur: Samlade uppgifter kring seminverksamheten, kornas fruktsamhet och tjuranvändning i semin.

Djurhälsovård: Uppgifter om kornas hälsa, mjölkkvalitet avseende celltal samt kommentarer om bekämpningsprogram för sjukdomar.

Om Växa Sverige

Växa Sverige är ett medlemsföretag med totalt 7 032* medlemmar, varav cirka hälften är aktiva i mjölkproduktion. Vår verksamhet bedrivs från ett 30-tal driftplatser över i stort sett hela landet.

Växa Sverige tillhandahåller rådgivning och service som sänker kostnaderna, optimerar produktionen och ökar lönsamheten i lantbruksföretag. Växa erbjuder tjänster inom allt från semin och avbytarservice till avelsrådgivning, förebyggande djurhälsoarbete och rådgivning inom företags- och affärsutveckling.

*2016