Hittills i år har vi sålt 12 stycken SenseTime™, säger Birgitta Sjödin, Avdelningschef Fält

SenseTime™ ger övervakning av besättningen via WiFi

SenseTime är en vidareutveckling av Heatime som ger brunstpassning. SenseTime visar förutom brunstpassning även när seminering bör ske, det går att följa kons hälsoläge och hur ändringar i foderstaten påverkar besättningen. Dessutom följer SenseTime kon under den känsliga kalvningsperioden. Tillförlitligheten är också ännu bättre i SenseTime i och med att programvarornas beräkningar gjorts mer exakta.

Tid och pengar att tjäna med SenseTime

Beräkningar som gjorts på en 100-korsbesättning och 35 kvigor, visar att arbetstiden för brunstpassning minskar med 40 minuter per dag, vilket motsvarar cirka 50 000 kronor per år. En sänkt inkalvningsålder med en månad bidrar med 15 000 kronor totalt på ett år, och kortas kalvningsintervallet med 20 dagar sparar man ytterligare 30 000 kronor årligen. Totalt innebär detta nära 100 000 kronor per år för en gård med 100 kor.

SenseTime gör det möjligt att både följa hela besättningen och enskilda djur, i realtid, tack vare uppkopplingen via WiFi. Programvaran är också uppgraderad i SenseTime, vilket gör beräkningarna är ändå mer exakta än tidigare.

Bättre utrustning till lägre pris

SenseTime har börjat säljas redan i januari i år, och priset för övervakningsutrustningen är lägre än 2017. För de kunder som ínte har WiFi i stallet erbjuder Växa Sverige Heatime.

- Vi är verkligen glada att vi kan erbjuda ett förmånligt pris när vi lanserar SenseTime, säger Birgitta Sjödin. Att kunna erbjuda en bättre lösning till ett lägre pris än tidigare är riktigt roligt och redan nu har vi fått tolv ordrar på SenseTime, avslutar Birgitta.

Ytterligare fakta om SenseTime: www.vxa.se/sensetime