Sofia Kämpe och Sofia Petersson föreslås som nya ledamöter till Växa Sveriges styrelse

Sofia Kämpe och Kajsa Petersson föreslås som ledamöter till föreningsstyrelsen

Växa Sverige presenterar idag den 13 mars valberedningens förslag till ny styrelse. Valen sker vid föreningsstämman den 16 maj.

Till nya ledamöter av styrelsen föreslås Sofia Kämpe Torpets lantbruk, Karlsborg och Kajsa Petersson Fornby gård, Horndal.

Nyval av Sofia Kämpe och Kajsa Petersson

Sofia Kämpe, 50 år, bedriver mjölkproduktion på Torpet lantbruk tillsammans med sin man Gustav. De har 220 årskor plus rekrytering och växtodling och driver företaget tillsammans med fem anställda. Sofia är mark-/växtagronom och har arbetat som växtodlingsrådgivare och programkoordinator för Agrovästs sju forsknings- och innovationsprogram. Nu driver Sofia som egen konsult projekt inom vattenvård, grovfoder och energi. Sofia är också engagerad i LRFs regionstyrelse och i Vallföreningen.

Kajsa Petersson , 45 år, driver Fornby gård tillsammans med sin man Karl-Johan. Tillsammans med 1,5 anställd bedriver de ekologisk mjölkproduktion med 100 mjölkkor och odlar foder till sina djur på ca 160 ha åker. Kajsa är husdjursagronom och har också internationell erfarenhet från Nya Zeeland och USA samt har också arbetat på Svensk Mjölk .Idag är Kajsa engagerad i Arla som ordförande i Dalarnakretsen och ingår i regionsstyrelsen/representantskapet. De senaste åren har Kajsa ingått i Arlas joint area council, JAC.

Omval av övriga ledamöter och revisorer

Inför föreningsstämman den 16 maj föreslår valberedningen omval av Magnus Carlman och Per Johan Svensson som tillsammans med Anders Ramström, Anna Samuelsson, Catarina Bengtsson, Sofia Nilsson och två arbetstagarrepresentanter utgör Växa Sveriges styrelse.

Valberedningen förslår även omval av två förtroendevalda revisorer, Håkan Josefsson, Reftele och Åke Eriksson, Hyltebruk.

Valen sker vid Växa Sveriges Föreningsstämma 16 maj.

Ordförande i Växas valberedning, Pehr Hansson tel: 070-7197928