Det känns jättekul! Det är ett erkännande inte bara till mig, utan även till Växa Sverige,  säger Thomas Jerneng
Det känns jättekul! Det är ett erkännande inte bara till mig, utan även till Växa Sverige, säger Thomas Jerneng

Thomas Jerneng - vinnare i Årets Rådgivarinsats

Thomas Jerneng, produktionsrådgivare på Växa Sverige i Kalmar, är vinnare i Årets Rådgivarinsats 2018. Han bidrar med att skapa lönsammare, gladare och mer konkurrenskraftiga företag.

I finalen, efter att för att ha blivit nominerad för andra gången i Årets Rådgivarinsats, tog produktionsrådgivare Thomas Jerneng hem segern.

Det känns jättekul! Det är ett erkännande inte bara till mig, utan även till Växa Sverige, säger en glad Thomas Jerneng. Det är roligt att lantbrukarna är nöjda med det vi gör.

Det bästa i jobbet tycker han är när de bollar idéer som kan leda till en förbättring och när dessa sedan blir genomförda. Förändringsprocessen på gårdarna utvecklar även honom i rollen som coach. Thomas Jerneng nominerades av Christinelunds gård i Vassmolösa, som har mjölk- och nötköttsproduktion. Thomas har bland annat coachat dem i LEAN Lantbruk vilket bidrar till att göra mjölkföretaget mer lönsamt och konkurrenskraftigt. Han besöker gården en gång i månaden och har resultatuppföljning med ägarna och alla anställda.

– Grunden i rådgivningen är att förbättra lönsamheten på kort och lång sikt. LEAN-tänket genomsyrar min rådgivning.

Thomas Jerneng har jobbat i två omgångar som produktionsrådgivare och däremellan som ladugårdsförman på Strömsrums gård i Mönsterås. Thomas Jerneng har byggt upp ett gediget kunnande inom mjölkproduktion, och under sin tid ladugårdsförman fick han motta utmärkelsen Årets Djurskötare 2011.

Jätteroligt att Thomas Jerneng vunnit! Syftet med vår rådgivning är att stötta lantbrukarna att utveckla sina företag, säger Ulrika Lundberg, avdelningschef för Rådgivning & Företagande på Växa Sverige. Vår rådgivning ska kännetecknas av kompetens och affärsmässighet och här är Thomas Jerneng en förebild.

Tävlingen Årets Rådgivarinsats arrangeras av Branschrådet för Lantbrukets Rådgivningsföretag i samarbete med ATL. Den officiella prisutdelningen sker på Brunnby Lantbrukardagar 2018.

Jurymotivering – Årets Rådgivarinsats: Genom sitt påtagliga engagemang och fortlöpande arbete med LEAN Lantbruk är Thomas Jerneng vinnare av Årets Rådgivarinsats 2018. Thomas är produktionsrådgivare, bland annat med inriktning mot ekologisk mjölkproduktion. Han samverkar med andra externa rådgivare och deltar i gårdsråd för att på så sätt skapa de bästa förutsättningarna för lantbrukarna. Med sin breda kunskap och beundransvärda förmåga att hantera olika typer av människor på bästa sätt, har han bidragit till att skapa lönsammare, gladare och mer konkurrenskraftiga företag. Mot denna bakgrund anser juryn att Thomas Jerneng är en värdig vinnare av Årets Rådgivarinsats 2018.

För mera information, kontakta:

Benny Karlsson, Affärsområdeschef: benny.karlsson@vxa.se 010-471 07 33

Thomas Jerneng, Produktionsrådgivare: thomas.jerneng@vxa.se 010-471 07 32