Upplev Augmented Reality i framtidens lantbruk

AR skapar en synlig digital värld när verklighet och visuell data kombineras. Nedap, Växas samarbetspartner för VäxaControl™, visar på Borgeby hur tekniken fungerar.

Tänk om allt som man behöver veta om varje ko visades precis ovanför dem när man går genom stallet? Och tänk om du kunde interagera med dessa insikter på ett så intuitivt sätt som möjligt, med hjälp av handgester och röstkommandon?

Det kan verka som en framtidsvision, men den är redan här idag. Nedap, Växas nya samarbetspartner, har tagit Augmented Reality till mjölkproduktionen och har vidareutvecklat tekniken sedan introduktionen 2018. Kommer AR att bli den nya verkligheten på framtidens gård?

Upplev en digital värld i verkligheten

Augmented Reality, AR, skapar en digital upplevelse i verkligheten genom en kombination av verklighet och ett lager av visuella data. Den stora behållningen med AR är att allt sker i realtid och att synintrycken kommer från verkliga och digitala källor samtidigt.

Information om kons reproduktion, hälsa och plats visas precis ovanför henne, med hjälp av Microsfts HoloLens 2. Lantbrukare som provat upplever följande fördelar:

• att snabbt se vilka kor som flaggas och behöver uppmärksammas,
  • använda handgester och röstkommandon för att navigera och registrera åtgärder på plats via hologram,
  • spara tid och arbete under besök av fruktsamhetsrådgivare eller veterinärer.

-Det känns roligt att arbeta med Nedap eftersom de är en innovativ partner som ligger på framkant med ny teknik. När den här tekniken kommer till marknaden kommer den data som samlas i Växa Control att kunna visas med hjälp av HoloLens och Augmented Reality, säger Emelie Oskarsson, produktchef Växa Control™.

Vill du testa på Borgeby?

På Borgeby kommer Växa och Nedap tillsammans att demonstrera Augmented Reality i en pressträff för journalister den 28 juni kl 08.30. Träffen är i seminarietältet Vippan, vid mässans entré, och de första 10 som anmäler sig bjuds även på frukost. Under eftermiddagen den 28 juni finns det möjlighet för övriga besökare att testa hur AR fungerar.

Säkra din plats!

Det finns möjlighet för ett begränsat antal personer att få testa den nya tekniken. Säkra din plats genom ett mejl till emelie.oskarsson@vxa.se . Först till kvarn gäller för pressträffen och för demon på eftermiddagen.

Växa Control™ i Växas monter på Borgeby 28 till 29 juni:

Växa Control är avancerad enkelhet, brunst och hälsoövervakning. Kontakta oss för att lära dig allt om Växa Control och Nedaps innovationer.

Besök Växas monter i stortältet S50.

AR och Nedap: https://nedap.com/augmentedreality

Film: Förstärkt verklighet - Nedap Livestock Management (nedap-livestockmanagement.com)

Om Växa Control™: https://www.vxa.se/vaxa-control/

För mer information kontakta:

Emelie Oskarsson, Produktchef Växa Control™

Mobil: 0736-337280, emelie.oskarsson@vxa.se